Mastercard med sterkere tall enn ventet

– Vi fortsetter å gjennomføre vår strategi og er glade for å styrke og vokse våre «open banking»-funksjoner, sier administrerende direktør Ajay Banga.
I andre kvartal falt inntektene med 19 prosent til 3,3 milliarder dollar. Fallet er hovedsakelig drevet av lavere kortforbruk, hvor volumet målt i dollar falt med ti prosent. | Foto: Richard Drew/AP
I andre kvartal falt inntektene med 19 prosent til 3,3 milliarder dollar. Fallet er hovedsakelig drevet av lavere kortforbruk, hvor volumet målt i dollar falt med ti prosent. | Foto: Richard Drew/AP

Både inntektene og resultat til Mastercard falt i andre kvartal 2020, men selskapet leverte likevel sterkere tall enn hva analytikerne hadde ventet på forhånd.

Etter skatt fikk Mastercard et overskudd på 1,4 milliarder dollar, tilsvarende 12,9 milliarder kroner, sammenlignet med 2,0 milliarder dollar i samme periode i fjor. Pr. aksje fikk kortkjempen et resultat på 1,41 dollar, ned fra 2,0 dollar pr. aksje i fjor.

Analytikerne hadde på forhånd ventet et resultat pr. aksje på 1,16 dollar.

– Vår plattform posisjonerer oss unikt for å støtte det digitale skiftet på tvers av forbruker- og forretningsbetalinger som er blitt fremskyndet av Covid-19-pandemien, inkludert en økning i forbrukernes preferanse for kontaktløs betaling.

Det sier administrerende direktør Ajay Banga i forbindelse med kvartalsrapporten.

I andre kvartal falt inntektene med 19 prosent til 3,3 milliarder dollar. Fallet er hovedsakelig drevet av lavere kortforbruk, hvor volumet målt i dollar falt med ti prosent.

Konsernsjefen er likevel fornøyd og har fokuset på den langsiktige strategien.

– Vi fortsetter å gjennomføre vår strategi og er glade for å styrke og vokse våre «open banking»-funksjoner, blant annet gjennom det planlagte oppkjøp av Finicity, utdyper Banga.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også