Finans Norge: Det haster å koble seg på modernisert folkeregister

– Alle finansinstitusjoner må koble seg på det moderniserte folkeregistret så snart som mulig, sier Finans Norge.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Mange har allerede søkt og fått selve tilgangen, men har ikke koblet seg på systemet, ifølge Finans Norge. Med Modernisert folkeregister (FREG) kan alle virksomheter hente opplysninger direkte fra Folkeregisteret, uten å gå via Skatteetatens distributør, slik man måtte tidligere.

FREG har vært tilgjengelig for alle finansinstitusjoner siden høsten 2020. Det nye Folkeregistret gir flere tilgjengelige opplysninger, enklere tilgang og nye standardiserte tjenester.

– FREG gir oppdaterte personopplysninger, noe som er avgjørende både for god saksbehandling og for lovpålagte oppgaver, sier prosjektleder André Solstrand i Finans Norge Forsikringsdrift, ifølge Finans Norge.

Skatteetaten har en avtale med en distributør om overføring av folkeregisteropplysninger, men fra 1. oktober 2022 opphører denne avtalen.

– Virksomheter som ennå ikke er koblet på FREG, må i god tid før fristen sørge for å ha en teknisk løsning tilpasset det moderne Folkeregisteret for å kunne hente ut opplysninger. De som ikke gjør dette risikerer å miste tilgangen, sier Solstrand.

  • Finans Norge Forsikringsdrift (FNF) tilbyr gjennom Finans-FREG-tjenesten, tilgang til tjenester fra folkeregisteret. Via Finans-FREG-tjenesten kan fagsystemer benytte maskin til maskin kommunikasjon for å koble opp mot folkeregisteret. Dette muliggjør oppslag og uttrekk av folkeregisteropplysninger via en sikker og stabil plattform.
  • Finans-FREG-tjenesten sørger for oppkobling og håndterer all kommunikasjon mot Skatteetaten på vegne av Finansnæringen.


Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også