Storebrand fikk ikke komme med bud på KLP-datter

Jon Hippe, ansvarlig for Storebrands kunder i offentlig sektor, er overrasket over prosessen. Han mener KLP kunne fått en bedre pris dersom de ikke ble holdt utenfor.
Foto: Lise Eide Risanger / Storebrand
Foto: Lise Eide Risanger / Storebrand

Tirsdag ble det kjent at KLP selger datterselskapet KLP Bedriftspensjon til DNB for mellom 400 og 450 millioner kroner.

Salget ble begrunnet med manglende lønnsomhet og behov for store investeringer.

Til FinansWatch sa konsernsjef Sverre Thornes at det i prosessen har vært flere interessenter, men ville ikke gå inn på hvor mange eller hvor aktuelle de andre frierne var.

Ifølge Finansavisen skal budprosessen ha vært lukket og kun for spesielt inviterte. Storebrand trekkes frem som en av de som ble holdt utenfor i salgsprosessen.

– Vi er overrasket over at KLP ikke ønsket tilbud fra Storebrand. Færre interessenter kan ha gitt en lavere pris for selskapet, og et eventuelt salg til Storebrand ville ikke hatt betydning for konkurransen i kommunemarkedet, sier Jon Hippe til avisen, som ansvarlig for Storebrands kunder i offentlig sektor.

Han sier nå at Storebrand planlegger comeback i markedet for offentlig tjenestepensjon, og vil ta opp kampen med KLP.

– Storebrand utfordrer nå KLP i markedet for kommunal tjenestepensjon, og kommunene kan for første gang siden 2012 velge mellom flere leverandører, sier Hippe, ifølge avisen.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også