
I juli 2022 trer åpenhetsloven i kraft. Det gleder Storebrand seg over, som skriver på sin LinkedIn-side at «blir en av verdens mest progressive menneskerettighetslover for næringslivet». Loven går ut på at selskaper må ta på seg ansvar for å sikre menneskerettigheter i egen bedrift og leverandørkjede gjennom en aktsomhetsvurdering, og at informasjonen som innhentes må offentliggjøres.
– Det er positivt at åpenhet nå blir lovfestet, blant annet fordi selskapene nå må vise hvordan de jobber med håndtering av risiko knyttet til menneskerettigheter. Nå blir alle større selskaper lovpålagt å gjennomføre aktsomhetsvurderinger og rapportere hva de gjør i egen drift og i sine leverandørkjeder, sier leder for bærekraftige investeringer Kamil Zabielski i Storebrand til FinansWatch.
Allerede abonnent? Logg inn.
Les hele artikkelen
Få tilgang i 21 dager gratis.
Det krever ikke kredittkort, og det vil ikke gå over til et betalt abonnement etter endt prøveperiode.
- Adgang til alle låste artikler
- Motta våre daglige nyhetsbrev
- Full tilgang i vår app