Flere av KLPs kunder har vurdert anbudsutsettelse av pensjonsordningen

I tredjekvartalsrapporten skriver KLP at flere kunder har vurdert anbudsutsettelse av pensjonsordningen.
Konsernsjef Sverre Thornes i KLP. | Foto: Arkivfoto
Konsernsjef Sverre Thornes i KLP. | Foto: Arkivfoto

KLP-konsernet oppnådde et avkastningsresultat ut over det foretaket har garantert til sine kunder, på 9,3 milliarder kroner etter tredje kvartal, mot 6,8 milliarder kroner i samme periode i fjor.

KLP-konsernet består av følgende foretak: Kommunal Landspensjonskasse (KLP) og datterforetakene KLP Banken, KLP Skadeforsikring, KLP Kapitalforvaltning, KLP Forsikringsservice og KLP Eiendom.

Verdijustert avkastning på kundenes midler i tredjekvartal ble på 1,1 prosent, 5,6 prosent hittil i år, mens bokført avkastning ble 0,9 prosent i kvartalet og er etter tredje kvartal på 3,5 prosent, det skriver selskapet i sin tredjekvartalsrapport.

Premieinntekter ble på 7,6 milliarder kroner for tredjekvartal og 41,2 milliarder kroner så langt i år. For de tre første kvartalene av 2020 var premieinntektene på 26,2 milliarder kroner.

Forvaltningskapitalen til KLP Konsern er på 872,5 milliarder kroner.

Resultat etter skatt i tredje kvartal ble 574 millioner kroner, opp fra 570 millioner i samme periode i fjor.

Konsernets netto renteinntekter i kvartalet ble 80 millioner kroner, mot 93,3 millioner i tredje kvartal 2020.

KLPs sin kostnadsprosent ble 14,8 prosent i tredje kvartal.

Ifølge rapporten har flere av KLPs kunder vurdert anbudsutsettelse av pensjonsordningen i år.

– God og tett kundeoppfølging, lave kostnader og god forvaltning, samt fordelene og forutsigbarheten som sikres ved å være eier i eget selskap, har vært avgjørende for at få kunder har valgt å gå på anbud, skriver selskapet i tredjekvartalsrapporten.

KLP nevner også i kvartalsrapporten at de er over midtveis i et større it-utviklingsprogram. Programmet strekker seg over 5 år, og skal blant annet modernisere foretakets systemløsninger på pensjonsbehandling, bedre brukervennligheten mot kunder og pensjonister, samt øke effektiviteten og redusere kostnader over tid.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også