Porteføljeforvalter har ingen tro på oljecomeback

– Markedet har regelmessig romantisert tanken om at et fall i investeringene vil føre til høyere priser, sier Greg Sharenow. Han mener det kan ta flere år før oljeprisene ser gamle høyder.
Foto: Pimco
Foto: Pimco

Det er ikke bare koronapandemien som gir forvaltere hodebry, men det dramatiske prisfallet i råoljepriser har også gitt alvorlige konsekvenser for finansmarkedene de siste månedene.

I løpet av 2020 har oljeprisene falt 45 prosent. Brent-oljen omsettes i skrivende stund for 34,7 dollar per fat, mens WTI-oljen handles til rundt 32 dollar fatet.

Porteføljeforvalter i Pimco, Greg E. Sharenow, tror oljeprisen vil holde seg under 40 dollar per fat i flere måneder. Han blir ikke overasket om det kan ta flere år før oljeprisen vil komme tilbake til gamle høyder.

– Vi kommer til å være i en periode hvor vi kommer til å ha lavere priser i lengre tid. 30 dollar er ikke bærekraftig, men jeg tror 45 dollar er meget mulig, sier Sharenow, ifølge DN.

– Markedet har regelmessig romantisert tanken om at et fall i investeringene vil føre til høyere priser, sier Sharenow.

Pimco har 18.000 milliarder under forvaltning og investerer i blant annet aksjer, obligasjoner og eiendom. Investeringshuset mener at alt avhenger av hvor fort etterspørselen etter olje kommer tilbake, men spår at det fort kan ta mellom tre og fem år.

– Du hadde ingen identifiserbar kilde til produksjonsvekst til hvilken som helst pris. Hvis du kommer opp på 55–60 dollar fatet nå vet du at du vil få produksjon igjen mange steder, sier han, ifølge avisen.

Og det er nettopp det som er problemet.

OPEC har forsøkt, men har feilet med å videreføre en kollektiv dugnad med kutt i oljeproduksjonen. Samtidig har flere nøkkelprodusenter de siste månedene stadig pumpet olje ut i markedet.

– Nå ser jeg ingen andre identifiserbare kilder til stor etterspørselsvekst. Og vi må ikke glemme det faktum at vi startet fra et punkt hvor global etterspørsel etter bensin og diesel var avtagende. Den store veksten kom fra flydrivstoff og petrokjemikalier. Nå er etterspørselen fra luftfarten ødelagt i flere år fremover. Og ESG og miljøbekymringer er fortsatt der, sier forvalteren, ifølge avisen.

 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også