Forsikringskunder får teste bilabonnement
![BIL-SAMARBEID: Maren Brevik Klingen i Fremtind og Fredrik Bjørge Johansen i Fleks. | Foto: Fleks](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14503374.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Fremtind_Fleks_bilsamarbeid.jpg)
Ifølge Fremtind resulterer lang leveringstid på nye biler og stor usikkerhet i bilmarkedet i at flere nå velger å abonnere bil fremfor å eie sin egen.
– Mange som plutselig står uten bil opplever at de har kort tid på å bestemme seg for hva de skal gjøre videre, sier Maren Brevik Klingen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, i en pressemelding.
Normalt dekker bilforsikringen leiebil i sju dager når bilen vrakes.
– Frem mot jul vil våre kunder i Stor-Oslo, som får bilen sin vraket etter en skade, få tilbud om erstatningsbil fra Fleks i én måned, sier Klingen.
Leie i stedet for å eie
Ett års ventetid på ny bil er ikke unormalt, forteller Fredrik Bjørge Johansen i Fleks.
– Å bruke våre biler som erstatningsbil gjør at bilistene kan teste ut en ny måte å ha bil på. Vi håper mange av pilotkundene ser fordelene med bilabonnement, slik at de ikke har behov for å eie egen bil igjen, sier Bjørge Johansen, og legger til at de ønsker å tilby alle kundene i piloten el-bil, uavhengig av hvilken bil de hadde før.
– Dette er fordi vi ønsker å gjøre det enkelt for kundene å ta bærekraftige valg, sier Klingen.
Fremtind registrerer årlig over 3000 skadesaker med biler som ender opp med å bli vraket, eller kondemnert som det heter på fagspråket. Majoriteten av disse er elbiler, og momsfritak på selve bilen, men ikke delene er blant hovedårsakene til dette.
Bedre utnyttelse av bilparken
Norske biler står i ro 97 prosent av tiden. Det er dårlig utnyttelse av bilparken, påpeker Bjørge Johansen.
– Vi vet at folk har behov for et mer fleksibelt bilhold med mulighet for både å bytte bilen, dele eller pause bilen når de ikke har bruk for den. Dette gir bedre utnyttelse og færre biler kan dekke det samme transportbehovet, sier Bjørge Johansen.
Fortsatt mange uforsikrede kjøretøy – i fjor betalte folk 286 millioner kroner i gebyrer