Etter pandemien er det rekordlang leveringstid på pass. Det er mange utgåtte pass som må fornyes, og etter at politidirektoratet gikk ut med en advarsel mot å bestille utenlandsferie uten gyldig pass skriver If i en pressemelding at «det har fått telefonene til å koke».
– Mange pass har ligget godt gjemt i skuffen siden før pandemien, og mange av disse har naturlig nok utløpt siden forrige reise. Da passer det selvfølgelig veldig dårlig at leveringstiden på nye pass er vesentlig lengre enn normalt. Derfor er det naturlig nok mange som kontakter oss nå, sier Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør og reiseekspert i If og Europeiske Reiseforsikring.
Han sier videre at forsikringsselskapet har prøvd å kommunisere dette problemet til sine kunder i mange uker allerede.
Når kundene til If nå ringer for å spørre hva reiseforsikringen dekker, må forsikringsselskapet være klare i sin sak.
– En forsikring skal dekke akutte og uventede hendelser. Et utløpt pass regnes ikke som en slik hendelse, selv om den ekstra lange leveringstiden nok kommer overraskende på mange av oss, sier Handeland.
Frende Forsikring med underskudd i første kvartal – likevel godt fornøyd
Eika Forsikring endte på samme resultat som i fjor påtross av stort fall i investeringsinntektene
If advarer storkunder