Norske bilister sendte inn skademeldinger for rundt 3,5 milliarder kroner i første kvartal

Gjensidige merker en oppgang i antall skademeldinger for bil i årets første kvartal.
Foto: Arkivfoto
Foto: Arkivfoto

Gjensidige har beregnet hvor mye ulykker og uhell i trafikken har kostet forsikringsselskapene i første kvartal, basert på egne skademeldinger og kommet frem til at norske bilister sendte inn skademeldinger for rundt 3,5 milliarder kroner i årets første tre måneder. Forsikringsselskapet forsikrer omtrent hvert fjerde kjøretøy i Norge. I årets første kvartal var det nesten 10 prosent flere skader enn i samme periode i fjor, det skriver Gjensidige i en pressemelding.

– Dermed er skadenivået tilbake på omtrent samme nivå som i 2019, forteller kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Hver enkelt reparasjon stadig dyrere. En gjennomsnittsreparasjon koster rundt 30.000 kroner, det er mer enn 20 prosent dyrere enn for fem år siden. Alt tyder på at reparasjoner vil fortsette å bli dyrere de nærmeste årene. Leveringsproblemer som følge av pandemien, og høye energipriser, sammen med måten bilene lages på, trekker i retning av dyrere reparasjoner.

Mange elbiler er spesielt dyre å reparere sett i forhold til innkjøpsprisen, ettersom de er avgiftsfrie ved kjøp. I tillegg er reservedeler til enkelte av disse bilene ekstremt kostbare, sier Rysstad.

Forordninger om bærekraftig finans innlemmet i EØS-avtalen

Økokrim om trusselvurdering: – Ikke nok data til å vurdere forsikringsbransjen

Rapport: Økokrim ser på utro bankansatte som en alvorlig trussel

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også