FinansWatch

Norske bilister sendte inn skademeldinger for rundt 3,5 milliarder kroner i første kvartal

Gjensidige merker en oppgang i antall skademeldinger for bil i årets første kvartal.

Foto: Arkivfoto

Gjensidige har beregnet hvor mye ulykker og uhell i trafikken har kostet forsikringsselskapene i første kvartal, basert på egne skademeldinger og kommet frem til at norske bilister sendte inn skademeldinger for rundt 3,5 milliarder kroner i årets første tre måneder. Forsikringsselskapet forsikrer omtrent hvert fjerde kjøretøy i Norge. I årets første kvartal var det nesten 10 prosent flere skader enn i samme periode i fjor, det skriver Gjensidige i en pressemelding.

– Dermed er skadenivået tilbake på omtrent samme nivå som i 2019, forteller kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Hver enkelt reparasjon stadig dyrere. En gjennomsnittsreparasjon koster rundt 30.000 kroner, det er mer enn 20 prosent dyrere enn for fem år siden. Alt tyder på at reparasjoner vil fortsette å bli dyrere de nærmeste årene. Leveringsproblemer som følge av pandemien, og høye energipriser, sammen med måten bilene lages på, trekker i retning av dyrere reparasjoner.

Mange elbiler er spesielt dyre å reparere sett i forhold til innkjøpsprisen, ettersom de er avgiftsfrie ved kjøp. I tillegg er reservedeler til enkelte av disse bilene ekstremt kostbare, sier Rysstad.

Forordninger om bærekraftig finans innlemmet i EØS-avtalen

Økokrim om trusselvurdering: – Ikke nok data til å vurdere forsikringsbransjen

Rapport: Økokrim ser på utro bankansatte som en alvorlig trussel

Mer fra FinansWatch

Gjensidige med eierskifteforsikring på bil

Forsikringsselskapet følger etter eierskifteforsikring på bolig, og tilbyr nå en pilot til utvalgte bilforhandlere som skal sikre handelen fra forhandler til privatpersoner.

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch