FinansWatch

Fremtind Service overtar 90.000 nye bomring-kunder

Fremtind Service har inngått avtale med en ny, stor regional bomvei-aktør.

Illustrasjonsbilde. Fremtind Service overtar Autopass-kundene til Bompengeselskap Nord. | Foto: Frende Forsikring

Fremtind Service overtar Autopass-kundene til Bompengeselskap Nord. Det skriver Fremtind Service i en pressemelding.

Avtalen omfatter omtrent 90.000 Autopass-kunder.

– Vi er godt fornøyde med å ha funnet en partner som vil ivareta bilistene i Nord-Norge på en god måte, sier administrerende direktør Erling Bortne i Bompengeselskap Nord i en pressemelding.

Salget er et ledd i en regelendring som sier at bompengeselskapene ikke også kan eie innkrevingsselskapene for bomringene. Både Fremtind-konsernet og Gjensidige-konsernet har gått inn på dette markedet i år.

– Bompengeselskap Nords avtalekunder er en god match med de 750 000 kundene Fremtind Service allerede håndterer, sier Richard Vogt, konstituert daglig leder i Fremtind Service.

– Med reformen ønsker myndighetene mer effektiv innkreving og mye innovasjon. Dette kjøpet gjør oss bedre rustet til begge deler, sier Vogt.

At forsikringsselskaper, eller -konsern, også står for innkreving av bompenger er ikke uvanlig i enkelte europeiske markeder. Men i Norge er det en regel som gjør dette vanskelig. Et forsikringsselskaps konsesjon sier nemlig at selskapet ikke kan eie annen virksomhet og Finanstilsynet har vurdert bompengeinnkreving som «annen virksomhet».

Tilsynet har derfor bedt Fremtind om å selge Fremtind Service for å etterleve konsesjonen sin.

Finanstilsynet pålegger Fremtind å selge gamle Fjellinjen

Fremtind-sjefen om bompengesaken: – Vi er ikke enig i tilsynets vedtak

Derfor satte Finanstilsynet ned foten for Fremtinds bomprosjekt 

Mer fra FinansWatch

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch