FinansWatch

Fremtind med nytt storkjøp innen bompenger

750.000 kunder var ikke nok. Gjennom et nytt oppkjøp passerer Fremtind Service 1 million Autopass-kunder.

NYE OPPGAVER: Forsikringsbransjen ser muligheter til å bredde ut forholdet til kundene ved hjelp av Autopass-virksomheten. | Foto: Vegard Wivestad Grøtt

Få uker etter at Gjensidige gikk inn i markedet for bompengeinnkreving, trapper Fremtind opp sin satsing.

Selskapet kjøper Autopass-porteføljen fra selskapet Vegfinans. Porteføljen består av om lag 400.000 kunder. Kjøpet gjøres av selskapet Fremtind Service, et heleid datterselskap av Fremtind Forsikring.

Før kjøpet hadde Fremtind allerede sikret seg 750.000 Autopass-kunder.

– Vegfinans’ avtalekunder er en god match med de 750.000 kundene Fremtind Service allerede håndterer, sier Richard Vogt, konstituert daglig leder i Fremtind Service i en pressemelding.

Må selge i år

Administrerende direktør i Vegfinans, Nils Christian Helgesen, sier i samme pressemelding at han er fornøyd med salget.

– Kjøperen er en solid og innovativ aktør som allerede har vist at de kan ivareta bompengeinnkreving og kunder på en god måte, sier Helgesen.

I tråd med bompengereform skal ikke lenger Autopass-utstedere eies av et bompengeselskap. Bompengeselskapene har fått frist ut 2021 på å selge utsteder-virksomhetene sine. Fremtind gikk inn i markedet med kjøpet av Fjellinjens Autopass-portefølje i fjor sommer.

Gjensidige tok bit

For knappe to uker siden meldte Gjensidige at selskapet kjøpte 226.000 Autopass-kunder fra selskapet Vegamot.

– Bompenger er for mange en del av hverdagsøkonomien, og vi skal gjøre hverdagen enklere for både privatbilister og bedrifter, ikke bare på Østlandet, men i hele Norge, sier Vogt i Fremtind Service.

Mer fra FinansWatch

Les også

Siste nytt

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch