Varig-brannkasser anklager Gjensidige for aggressivt kundepress

Fra årsskiftet har fire brannkasser i Varig-samarbeidet ikke lenger avtale om forsikringssalg gjennom Gjensidige. Varig-brannkassene sier nå Gjensidige bruker aggressive metoder for å unngå å miste kundene.
Adm. direktør Jakob Ruud i Varig Hadeland Forsikring mener Gjensidige presser kundene til å ikke velge Varig. | Foto: Varig Hadeland Forsikring
Adm. direktør Jakob Ruud i Varig Hadeland Forsikring mener Gjensidige presser kundene til å ikke velge Varig. | Foto: Varig Hadeland Forsikring

I fjor sommer valgte fire brannkasser i Varig-samarbeidet å avslutte samarbeidet med Gjensidige. Et samarbeid med lang historie, ettersom det var de gamle brannkassene som stiftet Gjensidige i sin tid.

Varig Forsikring Hadeland, Varig Orkla Forsikring og Varig Forsikring Møre og Romsdal valgte å kjøpe seg inn i Frende og bli partner med dem, mens Varig Midt-Buskerud ble en del av Sparebank 1.

Brannkassene tilbyr som oftest noen lokale forsikringer, som brann- og naturskadeforsikring, selv. De kundene som ønsker flere forsikringer har fått disse av Gjensidige. Nå som avtalene har opphørt fra nyttår må de aktuelle kundene velge om de vil samle alt hos Gjensidige eller om de vil beholde forsikringene hos Varig.

– Vi får mange kundehenvendelser om at Gjensidige oppfører seg truende på telefon og der Gjensidige sier at forsikringen ikke blir fornyet hvis ikke kunden svarer ja til tilbudet. Det er mildt sagt overraskende at et så seriøst selskap som Gjensidige har en slik adferd i markedet. Nå sitter vi og tar telefoner hele dagen fra kunder som har blitt skremt av telefonene fra Gjensidige. De kommer til å møte seg selv i døra med denne oppførselen, sier adm. direktør Jakob Ruud i Varig Hadeland Forsikring til Finansavisen.

To runder i retten

Varig har gått to runder i retten med Gjensidige om avviklingen av samarbeidet og hvordan man forholder seg til kundene i overgangen. I begge rundene fikk Varig medhold.

– Avslutningen på samarbeidet har blitt unødig krevende ettersom Gjensidige har valgt en fremgangsmåte hvor de ikke respekterer de avtaler vi er forpliktet til i vårt samarbeid. Vi har måttet ta Gjensidige til retten to ganger for å ivareta våre helt avgjørende rettigheter, sier Ruud til Finansavisen.

Gjensidige avviser påstandene fra Varig.

– Det er en påstand vi absolutt ikke kjenner oss igjen i. Gjensidige er et stort og seriøst forsikringsselskap – vi forholder oss selvfølgelig etter lovverket, og de gjeldende avtalene, skriver Kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige i en epost til avisen.

Gjensidige blir også anklaget for å ha satt inn ekstra ressurser til ringingen, med lav forsikringskompetanse.

– Dette stemmer ikke i det hele tatt. Våre ansatte får en grundig opplæring og det er kun ansatte i Gjensidige som ringer ut til kundene våre. Vi har ingen byråer eller innleide til å ringe for oss, svarer Eklo.

Varig Hadelands styreleder, Jan Helge Ekeren, varsler at han vil sende et varsel til Finanstilsynet om saken.

Frende har døren på vidt gap: – Vi ønsker flere med på laget 

Gjensidige tapte mot sine tidligere brannkasser i retten – må gi fra seg kundedata 

Brannkassen krymper for Gjensidige - har mistet fire partnere hittil i år

Varig-selskaper går inn som eiere i Frende forsikring 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også