Storebrand vil ha klimanøytrale leverandører innen fem år

Alle som leverer varer og tjenester til Storebrand må nå begynne å rapportere på egne utslipp.
Konsernsjef i Storebrand, Odd Arild Grefstad, setter press på sine leverandører. | Foto: Kristian Skalland Moen / Storebrand
Konsernsjef i Storebrand, Odd Arild Grefstad, setter press på sine leverandører. | Foto: Kristian Skalland Moen / Storebrand

Årlige innkjøp for 2,6 milliarder kroner omfattes av satsningen, som har til mål å nå klimanøytralitet i 2025.

– Vi oppfordrer nå alle leverandører til å få oversikt over egne utslipp og legge en konkret plan for å redusere dem. Vi ber om dokumentasjon på strategi, klimautslipp og mangfold, og spør hvordan leverandørene bruker etablerte merkeordninger og systemer, som for eksempel Miljøfyrtårnsertifisering, sier Odd Arild Grefstad, konsernsjef i Storebrand i en pressemelding.

Storebrand poengterer at målet er å få flest mulig bedrifter til å omstille seg.

– Med de nye kravene til innkjøp forsterker vi vår innsats for å ta klimagrep i egen virksomhet, sier Grefstad.

Storebrand har definert fire steg som de vil at leverandørene skal følge:

  • Måle utslippene av klimagasser fra virksomheten
  • Sette konkrete mål for å redusere klimagassutslipp
  • Redusere utslippene så mye som mulig gjennom egne handlinger
  • Kompensere for utslippene som ikke kan unngås på kort sikt

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også