FinansWatch

NHH åpner digitalt innovasjonssenter – med Gjensidige på laget

Norges Handelshøyskole åpner et nytt innovasjonssenter for digital innovasjon. – En unik arena for bærekraftig utvikling, sier Gjensidiges konsernsjef.

Konsernsjef Helge Leiro Baastad (bak) og professor Tor W. Andreassen ved NHH (t.h.) ved åpningen av NHH DIG. | Foto: NHH/Siv Dolmen

Tirsdag åpnet NHH dørene for sitt nye senter Digital Innovation for Growth (DIG). Målet er at handelshøyskolen i samarbeid med næringslivet skal skape et ledende forskningsmiljø for innovasjon og digitalisering.

– Siden 2016 har vi utviklet ideen og fundamentet for NHHs nye forskningssenter. Det at vi har klart å slå sammen tre veletablerte forskningssentre – CSI, FOCUS og STOP – er helt fantastisk og gir grunnlag for en multidisiplinær tilnærming til komplekse problemer, sier NHH-professor og leder av senteret Tor W. Andreassen.

Som seg hør og bør blir også den høytidelige åpningen gjennomført digitalt.

Senterets næringslivspartnere går inn med 80 millioner kroner i støtte. Blant de to største bidragsyterne er Gjensidige. Konsernsjef Helge Leiro Baastad mener senteret kan bli en viktig plattform for næringslivsrettet forskning som kan omsettes til nye kundetjenester.

– DIG er også en unik arena til å diskutere bærekraftig utvikling. Vi ser frem til å samarbeide om norsk forskning på digital innovasjon sammen med spennende partnere av DIG. Dette gir oss muligheten til å gjøre en større forskjell gjennom å bidra til anvendt forskning om hvordan man kan lykkes bedre med innovasjon og verdiskaping, sier Baastad i en pressemelding.

En kjent påstand sier at ni av ti innovasjonsideer ikke lykkes fordi de ikke er godt nok forankret i kundenes behov. Dette ska NHH DIG utfordre.

– Innovasjoner er komplekst og krever samspill mellom en rekke disipliner og funksjoner i virksomhetene. Vi må i langt større grad bringe inn kundestemmene i utviklingsarbeidet, sier Andreassen og utdyper:

– Verdens beste teknologi har liten eller ingen verdi dersom den ikke tas i bruk av mange. Det er først når kundene er involvert at vi kan høste de økonomiske gevinstene for virksomhetene og for samfunnet. DIG svarer på dette ved å posisjonere sin innovasjonsforskning mot virksomhetenes aktiviteter mot kundene.

Neonomics vil bli knutepunktet i PSD2-racet: – Visjonen er å bli en «Appstore for banking»

Interessen for bærekraftige investeringer har økt under koronakrisen 

Mer fra FinansWatch

Danske Bank anket bedrageri-dom

Danske Bank i Norge ble i februar idømt å betale over 30 millioner kroner til et energiselskap etter at selskapet ble utsatt for direktørsvindel.

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch