NHH åpner digitalt innovasjonssenter – med Gjensidige på laget
![Konsernsjef Helge Leiro Baastad (bak) og professor Tor W. Andreassen ved NHH (t.h.) ved åpningen av NHH DIG. | Foto: NHH/Siv Dolmen](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12383665.ece/ALTERNATES/schema-16_9/NHH%2520DIG.jpg)
Tirsdag åpnet NHH dørene for sitt nye senter Digital Innovation for Growth (DIG). Målet er at handelshøyskolen i samarbeid med næringslivet skal skape et ledende forskningsmiljø for innovasjon og digitalisering.
– Siden 2016 har vi utviklet ideen og fundamentet for NHHs nye forskningssenter. Det at vi har klart å slå sammen tre veletablerte forskningssentre – CSI, FOCUS og STOP – er helt fantastisk og gir grunnlag for en multidisiplinær tilnærming til komplekse problemer, sier NHH-professor og leder av senteret Tor W. Andreassen.
Som seg hør og bør blir også den høytidelige åpningen gjennomført digitalt.
Senterets næringslivspartnere går inn med 80 millioner kroner i støtte. Blant de to største bidragsyterne er Gjensidige. Konsernsjef Helge Leiro Baastad mener senteret kan bli en viktig plattform for næringslivsrettet forskning som kan omsettes til nye kundetjenester.
– DIG er også en unik arena til å diskutere bærekraftig utvikling. Vi ser frem til å samarbeide om norsk forskning på digital innovasjon sammen med spennende partnere av DIG. Dette gir oss muligheten til å gjøre en større forskjell gjennom å bidra til anvendt forskning om hvordan man kan lykkes bedre med innovasjon og verdiskaping, sier Baastad i en pressemelding.
En kjent påstand sier at ni av ti innovasjonsideer ikke lykkes fordi de ikke er godt nok forankret i kundenes behov. Dette ska NHH DIG utfordre.
– Innovasjoner er komplekst og krever samspill mellom en rekke disipliner og funksjoner i virksomhetene. Vi må i langt større grad bringe inn kundestemmene i utviklingsarbeidet, sier Andreassen og utdyper:
– Verdens beste teknologi har liten eller ingen verdi dersom den ikke tas i bruk av mange. Det er først når kundene er involvert at vi kan høste de økonomiske gevinstene for virksomhetene og for samfunnet. DIG svarer på dette ved å posisjonere sin innovasjonsforskning mot virksomhetenes aktiviteter mot kundene.
Neonomics vil bli knutepunktet i PSD2-racet: – Visjonen er å bli en «Appstore for banking»
Interessen for bærekraftige investeringer har økt under koronakrisen