FinansWatch

Gjensidige har egen strategi for mangfold: Helt avgjørende for å skape verdier

Konsernsjef Helge Baastad sier til FinansWatch at konsernledelsen har en egen plan for å øke mangfoldet i konsernet, og er noe de er spesielt opptatt av ved rekruttering av nye medarbeidere.

Helge Baastad sier at mangfold er helt avgjørende for å styrke omdømmet i samfunnet, tiltrekke ny arbeidskraft og ikke minst generere finansielle verdier. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

– På min arbeidsplass i Gjensidige opplever jeg at vi har en kultur som er åpen og inkluderende. Men vi må også være bevisst på at det ikke alltid har vært sånn. Mange av oss har vokst opp i en tid da mangfold ikke sto høyt på agendaen, for å si det på den måten, sier konsernsjef i Gjensidige, Helge Baastad.

Baastad mener markeringen av Pride i juni er en god anledning til å reflektere over hvordan man praktiserer åpenhet, aksept og inkludering i arbeidslivet.

Til FinansWatch sier konsernsjefen at mangfold er helt avgjørende for å styrke omdømmet i samfunnet, tiltrekke ny arbeidskraft og ikke minst generere finansielle verdier.

– For meg er det viktig fordi det bedrer bedriftskultren og skaper verdier. Vi har 3.500 medarbeidere i flere land, og da er mangfold avgjørende for å konkurrere om den riktige arbeidskraften og ikke minst holde på arbeidskraften, sier han til FinansWatch.

– Gjensidige skal være et selskap som gjenspeiler samfunnet rundt oss, og da må vi ha manfgold. Det har med alder, utdanning, erfaring, sex og kjønn. Det er mange aspekter i dette, sier han.

– Det er vanlig i store bedrifter og det er et ledelsesansvar. Mangfold må legges til rette over hele organisajsoenn, og er ikke gjort over natten, men er noe må jobbes med systematisk.

Helge Baastad

Mangfold i finans og forsikring er ifølge konsernsjefen ikke kun et begrep som kun skal være bra for bedriftens merkevare, men er helt avgjørende for å skape resultater.

Det er også et aspekt som er viktig når konsernet rekrutterer nye medarbeidere.

– Til syvende og sist er bakgrunnen for Gjensidige at vi skal speile samfunnet rundt oss. Vi er til for å skape verdier og ha en forretningsmessig strategi hvor verdiskaping ligger i bunn. Da er mangfold helt avgjørende, og her går vårt samfunnsansvar og forretning sammen, sier Baastad.

Han mener det er helt nødvendig å vise at selskapet har en kultur som fremmer mangfold for å være en attraktiv og fremtidsrettet arbeidsgiver.

Hvis ikke taper man fort kampen om de beste hodene.

– Det er en viktig bedrifsstatrategi og det bevarer posisjonen vi har i samfunnet. Skal man være en atraktiv arbeidsgiver må man ha dynamikk i dette og ikke stivne, forklarer han.

Baastad er i rollen som konernsjef i en rekke møter hvor man følger opp konsernets finansielle mål, prestasjoner og andre finansielle problemstillinger. Men han er også svært opptatt av medarbeiderne både når det gjelder tilfredshet, engasjement og kompetanseutvikling.

– Senest i forrige uke var jeg i et møte hvor vi kun snakket om menneskene i Gjensidige og hvor det ikke var lov å snakke om tall. Jeg er like opptatt av å følge opp kulturen vår som forretningsmålene våre.

Gjensidige har valgt en mer dynamisk modell

– Forsikring og bank har vært ganske gjennomregulert med fagtunge miljøer og er det fremdeles. Det dreier seg om risikoprising, samle og håndtere data, analysere og sette pris på de objektene og de mennesksene og helsen som vi forsikrer, forteller Baastad.

Han forteller likevel om en utvikling i Gjensidige de siste årene hvor forsikringsfokuset har gått fra segmenter og gruppebasert, til å i større grad tilpasses de enkelte kundene og skreddersy tilpassede løsninger.

Med et slikt skifte spiller mangfold en stor rolle, mener konsernsjefen.

– Med en vridning fra standardprodukter til mer dynamisk modell, og mer og mer individuell tilpasning trenger mer kompetanse for å håndtere det, gjelder det å sette sammen teamene på en komplemtær måte.

Baastad sikter til mangfold, som de har en bevissthet de jobber med i en rekke prosesser, og spesielt når det kommer til rekruttering.

Må være tydelige i rekruttering og innad i bedriften

Delvis kan man rekruttere mot mer mangfold, men delvis må man jobbe løpende innad i bedriften. Vi må tenke annerledes og være villig til å gå en ekstra runde for å sikre oss den beste kandidaten, og da må ledelsen legge noen føringer når vi skal rekruttere. For eksempel kan det være tydelige annonsetekster, ord, yttrykk og lignende som brukes.

Baastad sier konsernledelsen har lagt en plan som skal øke mangfoldet i Gjensidige, og det er noe de jobber med i en rekke prosesser.

– Det er vanlig i store bedrifter og det er et ledelsesansvar. Mangfold må legges til rette over hele organisajsoenn, og er ikke gjort over natten, men er noe må jobbes med systematisk.

Relaterte