KLP-direktør: – Dette samarbeidet er bra både for oss i KLP og for kundene

En ny løsning for sikker deling av data mellom NAV og livsforiksringsselskapene har vært under utprøving av KLP, Storebrand og DNB.
Torun Wahl, administrerende direktør i KLP Bedriftspensjon. | Foto: Administrerende direktør i KLP Bedriftspensjon
Torun Wahl, administrerende direktør i KLP Bedriftspensjon. | Foto: Administrerende direktør i KLP Bedriftspensjon

Ved å dele data digitalt mellom NAV og livsforsikringsselskapene vil saksbehandlingstiden for kundene i forbindelse med uføreytelser kunne gå ned fra flere måneder til noen få dager, opplyser Finans Norge.

Løsningen er en del av det store digitaliseringsprosjektet DSOP (digital samhandling offentlig privat) – som er et samarbeid mellom finansnæringen og en rekke offentlige etater.

– Resultatet av dette samarbeidet er bra både for oss i KLP og for kundene. Men det kanskje viktigste er at uførepensjonistene får en raskere behandling av sine søknader og deretter utbetaling, sier Torun Wahl til Finans Norge.

Wahl er administrerende direktør i KLP Bedriftspensjon, og forteller at dette er riktig vei å gå. Ifølge Wahl kunne en slik prosess før denne løsningen kunne ta alt fra en til to måneder.

Storebrand, KLP og DNB har testet

Samarbeidet mellom NAV og livsforsikringsselskapene handler om hvordan de kan dele data digitalt om personer som søker ulike ytelser hos NAV, og som også har rett på uføreutbetalinger fra forsikringsavtalene sine.

Utvekslingen av data er basert på samtykke fra forsikringstakerne som søker om uføreytelser.

Til nå har Storebrand, KLP og DNB koblet seg på løsningen.

– Tilgangen på digital informasjon fra NAV har gjort det mulig for oss å gjøre livet til kunder som opplever langvarig sykdom, mye enklere, sier forretningsutvikler i Storebrand, Kasper Hjemdal til Finans Norge.

Erfaringene fra Storebrand, som har testet ut løsningen lengst, viser at gjennomsnittlig behandlingstid er gått ned fra mer enn fire måneder (128 dager) til ti dager.

DNB Liv: Kan automatisere flere av prosessene

– Gjennom å automatisere saksbehandlingen har vi redusert behandlingstiden fra 128 til 10 dager. Også ved manuell saksbehandling har vi gode resultater. Vi benytter kun digital informasjon i over 70 prosent av sakene og sparer med det mye tid. Samarbeidet gir oss også ytterligere mulighetsrom for automatisering og en enda enklere tilværelse for våre kunder, sier Hjemdal.

Når forsikringsselskapene skal utbetale penger, legger de NAVs vurderinger om uførhet til grunn. I og med at informasjonen i slike saker er basert på enkeltpersoners helsesituasjon har man inntil nå måttet utveksle denne informasjon manuelt og per post.

Resultatet har vært en svært lang og kronglete saksbehandling.

– Dette samarbeidet med NAV og forsikringsselskapene har gitt en veldig god løsning både for kundene våre og oss som selskap.  Behandlingstiden har sunket betraktelig fra flere uker til helt ned i en dag for enkelte kunder. I tillegg er dette en løsning som sikrer at kundens informasjon blir oversendt på en trygg og sikker måte.

– Vi ser også at dataene vi får fra NAV er i en form som gjør det lettere for oss å kunne automatisere flere av våre prosesser, noe som vil kunne redusere behandlingstiden ytterligere, sier Marita Kørra Grande, direktør kundeoppgjør i DNB Liv, ifølge Finans Norge.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også