Snart vil app og den fysiske kodebrikken være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene, når BankID på mobil fases ut gradvis fra og med i høst, det skriver BankID i en pressemelding.
– BankID på app støtter flere brukstilfeller enn BankID på mobil. Tjenesten har heller ingen kostnader for brukerne og krever kun datatrafikk for å fungere. Dette gjør også tjenesten mer stabil og pålitelig for brukerne, opplyser leder for BankID, Jan Bjerved, i pressemeldingen.
Første steg i utfasingen er at man stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Etter planen vil dette skje mellom september og november.
– BankID på mobil vil fortsatt fungere for de som har tjenesten aktivert. Men siden tjenesten er knyttet til mobilens SIM-kort, vil de som mister mobilen, bytter mobiloperatør eller får nytt SIM-kort etter at det er stoppet for nye aktiveringer, også miste tilgangen til BankID på mobil. Da må de heller velge app eller kodebrikke som alternativ, sier Bjerved.
Til høsten vil app-brukerne få en enda bedre BankID-opplevelse, da oppdateres nemlig appen med biometri. Det betyr at brukerne kan bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode i BankID-appen.