BankID på mobil fases ut

Kunder som bytter SIM-kort fra høsten av vil ikke få tilgang på BankID på mobil når de får nytt SIM-kort.
Jan Bjerved, leder for BankID. | Foto: BankID / PR
Jan Bjerved, leder for BankID. | Foto: BankID / PR

Snart vil app og den fysiske kodebrikken være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene, når BankID på mobil fases ut gradvis fra og med i høst, det skriver BankID i en pressemelding.

– BankID på app støtter flere brukstilfeller enn BankID på mobil. Tjenesten har heller ingen kostnader for brukerne og krever kun datatrafikk for å fungere. Dette gjør også tjenesten mer stabil og pålitelig for brukerne, opplyser leder for BankID, Jan Bjerved, i pressemeldingen.

Første steg i utfasingen er at man stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Etter planen vil dette skje mellom september og november.

– BankID på mobil vil fortsatt fungere for de som har tjenesten aktivert. Men siden tjenesten er knyttet til mobilens SIM-kort, vil de som mister mobilen, bytter mobiloperatør eller får nytt SIM-kort etter at det er stoppet for nye aktiveringer, også miste tilgangen til BankID på mobil. Da må de heller velge app eller kodebrikke som alternativ, sier Bjerved.

Til høsten vil app-brukerne få en enda bedre BankID-opplevelse, da oppdateres nemlig appen med biometri. Det betyr at brukerne kan bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode i BankID-appen.

BankID-appen erstatter snart BankID på mobil. | Foto: BankID / PR
BankID-appen erstatter snart BankID på mobil. | Foto: BankID / PR

NBX inngår avtale med ny sikkerhetsleverandør

Bankkonsesjonen gjør at Sparebank 1 Østlandet må kvitte seg med deler av datterselskap

Ønsker gjeninnføring av Vannskadekontoret

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også