Krangel om løgndetektor-reklame

På høsten i fjor kunne man se Horde-sjef Alf Gunnar Andersen i en løgndetektor i en reklame for selskapet. Nå reagerer han på at Lendo gjør noe lignende.
Administrerende direktør Alf Gunnar Andersen i Horde.
Administrerende direktør Alf Gunnar Andersen i Horde.

Fintech-selskapet Horde, som gir forbrukerne oversikt over sin kredittgjeld samt tilby forbrukslån, hadde i fjor en reklame der administrerende direktør Alf Gunnar Andersen blir spurt en rekke spørsmål mens han sitter i en polygraftest, eller bedre kjent som en løgndetektor.

Nå har refinansieringsbanken Lendo kommet ut med en ny reklame, der de har satt kundene sine i en setting med løgndetektor.

Kampanje har pratet med Andersen, som mener Horde reagerte sterkt da de så reklamen til sin konkurrent.

- Vi reagerte med sjokk og vantro da vi så at de hadde gjort noe som var så likt som det vi hadde gjort. Vi har ikke enerett på å lage reklamefilm med løgndetektor, for det er et ganske kjent virkemiddel. Det er sterke visuelle tilkoblinger, sier han til Kampanje.

Andersen mener reklamen kan oppfattes villedende da den er såpass lik Horde sin reklame, og er bekymret for forvekslingsfare. Han forteller til Kampanje at det kan være aktuelt med rettslige skritt, men at han håper Lendo «tar til fornuften» og fjerner reklamen.

Direktør Kristoffer Gallefoss for Lendo i Norge sier til bransjeavisen at de ikke kommer til å fjerne reklamen, og ser heller ikke noen problem med den.

- De gjennomførte en løgndetektortest på deres administrerende direktør, så den eneste likheten her er polygrafen. Og det er ikke unikt. Det finnes en drøss av eksempler på reklamer som bruker polygraf. Gillette var først ute med det på 30-tallet. Og senest i fjor kjørte Utdanningsetaten en kampanje hvor de benyttet polygraf, laget i samarbeid med samme reklamebyrå vi bruker, så det er ikke noe nytt. Horde er redd for forvekslingsfaren, men det er ingen forvekslingsfare. Logoen vår kommer tydelig frem, sier Gallefoss.

Sandnes Sparebank tror konkurransen om SMB-kundene vil øke

Konkurransetilsynet gir klarsignal for fusjon

Nansen vil bli Google for blokkjede-data 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også