Vipps: Snudde kritikk til pris på fire år

Dette skriver Finansfokus.
Kritikken, som kom fra Likestillings og diskrimineringsombudet handlet om mangel på tekst til tale i appen og lite tilgjengelig utforming. Siden det er appen designet om i alle ledd.
– Vi etablerte et samarbeid med Blindeforbundets IKT-nettverk og fikk i stand brukertester. På den tiden visste vi lite om universell utforming og ulike gruppers behov. Vi hadde mest forholdt oss til å lese ulike rapporter om temaet. Det ble en øyeåpner da vi så hvordan det fungerte i brukertestene. Folks ulike mønstre og lignende måtte kartlegges, for at appen skulle virke optimalt. I tillegg gjorde mangelen på voiceover det hele veldig vanskelig, sier Max Schrøder, sjefsdesigner i Vipps til Finansfokus.
Blant virkemidlene Vipps har tatt i bruk er å utnytte tilgjengelighetsfunksjonene som allerede er bygget inn i telefonene. I tillegg er appen nå bygget opp slik at hvert skjermbilde har én oppgave.
Nye regler legger til rette for vekst i folkefinansiert eiendom
Kryptobørsen Firi har nær syv milliarder i handelsvolum i år
Sparebanken Sør først ute med «ID-sjekk»: – Skaper trygghet og sparer tid