Nets advarer mot svindelforsøk
![Foto: Jens Dresling](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12817785.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7eu5mqlqu4ppw0fc6fw.jpg)
Flere nordmenn har blitt kontaktet av en «medarbeider fra Nets», som ber om forskjellige opplysninger, bl.a. konto- eller kortopplysninger.
– Vi ser dessverre flere eksempler på at nordmenn kontaktes av personer som gir seg ut for å ringe fra Nets. Man skal aldri gi bort private betalingsopplysninger over telefonen. Det er ikke den måten vi jobber på, sier Andreas Rieber, Head of Group Security, IT Risk & Compliance i Nets, i en melding.
I disse sakene ser det ut som at samtalen kommer fra Nets offisielle telefonnummer, noe som ikke stemmer. Denne metoden å forfalske nummeret det ringes fra kalles «spoofing», og gjør det vanskelig for mottakerne å gjenkjenne svindel.
– Det er vanskelig for bedrifter å forhindre spoofing og det er derfor viktig å skape bevissthet hos forbrukerne gjennom å informere om slike svindelforsøk, sier Rieber.
Rieber understreker at internasjonale kortselskap, Nets eller banker aldri sender e-poster eller tar kontakt via telefon for å be konto- eller kortopplysninger.