Nets advarer mot svindelforsøk

Den siste tiden har enkelte nordmenn opplevd å bli ringt opp, angivelig fra Nets der det bes om kontoopplysninger. – Dette er et svindelforsøk og ikke en fremgangsmåte som Nets bruker, advarer Andreas Rieber i Nets.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Flere nordmenn har blitt kontaktet av en «medarbeider fra Nets», som ber om forskjellige opplysninger, bl.a. konto- eller kortopplysninger.

– Vi ser dessverre flere eksempler på at nordmenn kontaktes av personer som gir seg ut for å ringe fra Nets. Man skal aldri gi bort private betalingsopplysninger over telefonen. Det er ikke den måten vi jobber på, sier Andreas Rieber, Head of Group Security, IT Risk & Compliance i Nets, i en melding.

I disse sakene ser det ut som at samtalen kommer fra Nets offisielle telefonnummer, noe som ikke stemmer. Denne metoden å forfalske nummeret det ringes fra kalles «spoofing», og gjør det vanskelig for mottakerne å gjenkjenne svindel.

– Det er vanskelig for bedrifter å forhindre spoofing og det er derfor viktig å skape bevissthet hos forbrukerne gjennom å informere om slike svindelforsøk, sier Rieber.

Rieber understreker at internasjonale kortselskap, Nets eller banker aldri sender e-poster eller tar kontakt via telefon for å be konto- eller kortopplysninger.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også