FinansWatch

Apple stenger ute konkurrenter på mobilbetaling

Apple gir kun tilgang til sin egen betalingsløsning - Apple Pay - som gjør at Vipps og andre konkurrenter ikke slipper til. Nå skal konkurransekommisær i EU, Margrethe Vestager, se om det strider mot konkurranseregler. – Det er gode nyheter, sier Vipps-sjef Rune Garborg. 

Foto: Jörgen Skjelsbæk

Vipps lanserte denne sommeren en løsning for mobilbetaling i butikker og serveringssteder. Betalingen foregår i en vanlig betalingsterminal  og gjennomføres ved å bruke en QR-kode på terminalen som kunden tar bilde av, for at handelen så skal godkjennes i Vipps-appen.

Vipps foretrukne funksjon ville vært tilgang til Iphones nærfeltkommunikasjon - NFC-tekologi - som gjør at man kan «tæppe» mobilen på terminalen, på samme vis som med et bankkort.

Problemet er at Apple kun gir tilgang til sin egen betalingsløsning - Apple Pay. Det betyr at dersom man har en Iphone vil ikke Vipps som betalingsløsning fungere på grunn av Apples systembegrensninger.

Dette mener Rune Garborg er en konkurransesak og at Apple har hindret konkurransen om mobilbetaling i butikk. Det skriver Dagens Næringsliv.
 

– Absolutt, hvis vi hadde fått tilgang til NFC-teknologien på Iphone, ville vi ha vært ute i butikkene for lenge siden, sier han til avisen.

Nå har EU-kommisjonen startet en konkurransesak mot Apple, og utfallet kan bli at Apple må åpne for alle aktører på mobilbetaling. Både Vipps og Konkurransetilsynet sier det kan endre spillet også i Norge.

– Apple dikterer hvordan Iphone- og Ipad-brukere kan få tilgang til ulike applikasjoner. Det er tydelig at Apple har tatt en aktiv rolle som «portvakt» når det kommer til distribusjon av apper og innhold på Apples populære produkter, sier Margrethe Vestager, konkurransekommisær, til Financial Times tidligere i år.

Vipps-sjefen sier EUs undersøkelser er gode nyheter for dem.

– Vi mener det er konkurransevridende av Apple som markedsleder å stenge ute konkurrenter av Apple Pay, som Vipps. Det bør være brukerne og butikkene som velger hvilke alternativ de foretrekker, sier Garborg.

Mer fra FinansWatch

Ørskog Sparebank retter fokuset mot Olga-svindel

Banksjef i Ørskog Sparebank kaller det «blodig urettferdig» at bankene skal måtte stå ansvarlig om kundene går imot signert avtale. Nå skal banken gjøre en jobb så Ørskog Sparebank slipper å miste kapital.

Les også

Relaterte

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch