Cicero Consulting tviler på at Vipps kan lykkes med QR-koder

At Vipps skal lykkes med å få nordmenn til å bruke QR-koder og mobiltelefon i butikken har Stefan Astroza, analysesjef i Cicero Consulting, liten tro på.
Stefan Astroza i Cicero Consulting har | Foto: Olav Løkke/Itera
Stefan Astroza i Cicero Consulting har | Foto: Olav Løkke/Itera

Når Vipps nå skal prøve seg på å bli det foretrukne betalingvalget også i butikkterminalene har valget falt på å bruke en QR-kode i kortterminalen, som skannes i Vipps-appen på mobilen før den blir godkjent med et tastetrykk i appen.

– Vi ønsker å legge til rette for en enkel betaling i alle betalingssituasjoner. Når vi nå er på plass i kortterminalene, kan du egentlig legge igjen kortet hjemme og betale med Vipps på mobilen overalt, sier Vipps-sjef Rune Garborg til Finanswatch.

Vil ikke utfordre tæpping

Det er et scenario som Stefan Astroza har lite tro på.

– Tæpping har jo i løpet av tre måneder blitt den nye de facto-løsningen for hvordan vi nå betaler i butikk. Så skal vi plutselig skifte igjen? Der ligger den største utfordringen for Vipps: å overbevise nordmenn om å igjen ta til seg en helt ny vane når det kommer til å betale i butikk sier Astroza.

Selv om han mener det raske gjennombruddet for kontaktløs betaling vil gjøre det vanskelig for Vipps å nå suksess med sin QR-løsning, er ikke tæppingen i seg selv en dårlig ting for selskapet.

– Det er jo en god ting for den delen av Vipps som tidligere var BankAxept, sier Astroza

Gammel tvil

Han var skeptisk til Vipps’ teknologivalg allerede for halvannet år siden da det ble kjent at Vipps hadde inngått en avtale med kinesiske Alipay og fikk mulighet til å bruke Alipays standard for QR-koder.

I en kommentar i Shifter skrev han «Butikkbetaling har lenge stått på Vipps' agenda og ønskeliste. Manglende tilgang på iPhonens NFC-teknologi har vist seg å være en showstopper for alle betalingsapper som har forsøkt å knekke koden. Det er åpenbart at Vipps nå går for andrevalget ved å satse på QR-koder. QR-betaling er nemlig en kronglete løsning, både for butikken og kunden. Men hvis alternativet er å stå på sidelinjen og observere to amerikanske mastodonter gå seirende ut av kampen, har de kanskje ikke annet valg enn å dra opp en kinesisk kanin av hatten. Alipay har demonstrert at QR-koder fungerer godt nok for 700 millioner kinesere. Det er dog svært lite som tyder på at QR-kodens suksess i Kina vil gjenskapes i Norge.»

Den analysen står han fast ved i dag.

– Vipps' mantra er at de skal drive med forenkling i verdensklasse. QR er ikke forenkling i verdensklasse, sier han.

På den andre siden innrømmer han at Vipps har hatt få alternativer så lenge det ikke er mulig å benytte seg av NFC-teknologien i mobilene.

– Dette er et hederlig forsøk der man neppe kommer til å få hele Norges befolkning med seg, men der folk i gitte situasjoner kan se på det som et alternativ. Kortet vil uansett være den fortrukne betalingsmåten de neste fire-fem årene også, sier Astroza.

Betaling er en del av noe større

Hvordan tror du butikkene vil reagere på Vipps' QR-løsning?

– De største dagligvareforretningene har eksperimentert med mobilbetaling i butikk ved flere anledninger - med ulik grad av hell. Coop er jo nå i ferd med å knekke koden med sin QR-baserte Coopay i sine butikker. Det interessante her er at Coop og Aera, som utvikler den underliggende plattformen, anerkjenner at betaling kun er en del av en større kundereise, sier han og legger til.

– Det handler mer om å utforske hvordan de kan bruke betaling og identifikasjon som utgangspunkt for å skape ytterligere kundeverdi. Det er ikke alle brukersteder som er like fremoverlente. Kostnadsaspektet og lojalitetsprogrammer blir derfor åpenbart viktig å ivareta. Men dersom brukerstedene er nødt til å bytte terminalene eller gjøre større tilpasninger for å kunne ta imot Vipps-betalinger så tror jeg det vil det føre til en tregere utrulling enn hva som gagner Vipps.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også