Flyttefristen brutt for tusenvis av Sbanken-kunder

Fondssparere fra Sbanken kan ha lidd store tap under flytteprosessen. Det må DNB ta konsekvensene av, mener Finanstilsynet og Forbrukerrådet.
FLYTTEKAOS: DNB-sjef Kjerstin Braathen la i 2021 1,1 milliarder kroner på bordet for å kjøpe Sbanken. Det har bydd på problemer. | Foto: Stig B. Fiksdal
FLYTTEKAOS: DNB-sjef Kjerstin Braathen la i 2021 1,1 milliarder kroner på bordet for å kjøpe Sbanken. Det har bydd på problemer. | Foto: Stig B. Fiksdal

Kaoset rundt DNBs oppkjøp av Sbanken har vart i flere år, og er tilsynelatende langt fra over. DNB har ikke klart å behandle den store bunken med flyttemeldinger kjapt nok, og aksjesparere har dermed stått uten reell mulighet til å foreta kjøp eller salg i markedet.

Sbanken-kunder med over 4.000 aksjesparekontoer har ventet ulovlig lenge på å bytte bank, og minst 1.600 kunder har vært i flyttelimbo i over fem uker. Det er langt over lovens frist på ti virkedager, skriver DN.

Avisen har fått innsyn i en redegjørelse som DNB har sendt til Finanstilsynet. Banken risikerer nå å måtte dekke opp for tapene kundene har hatt mens de ikke har kunnet spart som normalt i aksjemarkedet.

Leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord, sier DNB må få konsekvenser for at flyttefristen er brutt med god margin.

– Finanstilsynet bør vurdere sanksjoner mot DNB/Sbanken på vegne av kundene som er rammet, dersom ikke DNB selv klarer å kompensere kunder for avkastningen de har tapt, sier han.

DNB beklager at fristreglene ikke har blitt overholdt, og at kundene ikke har blitt tydelig informert underveis i flytteprosessen.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også