Dekningen av selskapene i den norske næringsmiddelindustrien blir fra og med i dag betydelig sterkere når Watch Media lanserer MatvareWatch. Den nye avisen skal levere uavhengig, kritisk og fair næringslivsjournalistikk om selskapene og nøkkelpersonene i bransjen.
- Hvert eneste år skapes det enorme verdier i næringsmiddelindustrien. Vi skal dekke verdiskapningen som skjer hos produsenter, bedrifter og konsern som driver med alt fra kjøtt, fisk og meieri til drikke, korn og andre typer mat- og drikkerelatert produksjon med overblikk og sterk innsikt i bransjen, sier redaktør Christine Gulbrandsen i MatvareWatch.
Hun leder en redaksjon bestående av journalistene Anders Hustveit Gerhardsen, Synnøve Prytz Berset og Synne Piyawan Kringsjaa.
Syvende nisje
Dette er Watch Medias syvende næringslivsavis i Norge. Selskapet har fra før FinansWatch, AdvokatWatch, EiendomsWatch, EnergiWatch, MedWatch og HandelsWatch.
- Med MatvareWatch fortsetter vi vår ambisiøse vekststrategi. Norsk næringsliv har tatt godt imot våre seks første nisjemedier, og vi ser frem til å kunne levere relevant næringslivsjournalistikk om nok en viktig bransje, sier sjefredaktør og landsjef Kristin Stoltenberg i Watch Media Norway.
Watch Media er en del av det danske mediekonsernet JP/Politikens Hus, som blant annet eier Jyllands-Posten, Politiken og EkstraBladet. Siden 2010 har morselskapet Watch Medier lansert 17 digitale bransjemedier i Danmark og to i Tyskland. I tillegg har Watch Media en Oslo-korrespondent for internasjonale ShippingWatch.
MatvareWatch blir søsteravisen til danske FødevareWatch. I en bransje der mange aktører jobber på tvers av landegrensene forventes det tett samarbeid mellom de to redaksjonene.
- Vi gleder oss til å komme i gang med et ambisiøst og målrettet arbeid om å bli den aller beste avisen for bransjen, sier Gulbrandsen.