Kostnadsfokus styrker konkurransekraften til Haugesund Sparebank

At kundene har fysiske kontor å komme til gir trygghet og konkurransekraft, mener administrerende banksjef Bente Haraldson Syre. 
FYSISK TILSTEDEVÆRELSE: – Det at vi har en åpen dør er positivt for kundene, enten det er private eller bedrifter, sier administrerende banksjef Bente Haraldson Syre i Haugesund Sparebank. | Foto: Haakon Nordvik
FYSISK TILSTEDEVÆRELSE: – Det at vi har en åpen dør er positivt for kundene, enten det er private eller bedrifter, sier administrerende banksjef Bente Haraldson Syre i Haugesund Sparebank. | Foto: Haakon Nordvik

Haugesund Sparebank halverte i første kvartal tapsavsetningene sine og økte inntektene med 77 prosent. Samtidig var utlånsveksten 11,4 prosent de siste 12 månedene. 

Administrerende banksjef Bente Haraldson Syre har flere forklaringer på de gode resultatene. 

– Jeg tror det har en del å si at vi er tilgjengelige og tett på kundene. Det er utfordrende tider med inflasjon og stigende priser, og kundene er mer bekymret. At de da kan komme inn og ha en fast rådgiver i banken, gir trygghet, sier hun. 

Foreløpig ikke flere konkurser

De har også opprettet et nytt kontor i Etne, noe som har gitt vekst både på privat- og bedriftsmarkedet. 

– Og så har vi hatt kostnadsfokus hele veien. Noe vi har hatt siden pandemien. Og da blir lønnsomheten god, sier banksjefen, og legger til at det også er en fordel at Haugesundsområdet ikke er like utsatt i forhold til boligpriser sammenlignet med andre steder, som Oslo. 

På bedriftsmarkedet ser de at det har vært utfordringer, noen flere spør om avdragsfrihet, men foreløpig ser de ikke noen økning av konkurser.

– Vi har gått og ventet litt på det, og tar høyde for at rentene og prisene går opp, men det har foreløpig ikke vist seg i forhold til lån og mislighold. Det har vært stabilt, sier Haraldson Syre. 

Viktig å være tilstede

– Hvordan er konkurranseforholdene blant bankene i Haugesundsområdet?

– I selve Haugesund er alle bankene representert. På de mindre stedene utenfor Haugesund er det færre banker å konkurrere med, og i Sveio er det kun vi som har kontor, forteller banksjefen. 

Om hva som er Haugesund Bank sitt fortrinn sammenlignet med andre banker i området trekker hun frem kontakten med kundene som essensielt. 

– Vi tenker det er viktig å ha kontor i de områdene som er vårt markedsområde. Det var derfor vi opprettet kontor i Etne også. Kundene våre er opptatt av at vi er tilstede og da må vi ha kontor i nærheten slik at vi også fysisk kan møte kundene. 

Satser på bærekraft

Fremover vil det være viktig for banken å fortsette med og være gode digitalt og tilstede for kundene for å opprettholde veksten. 

– Fokuset vårt er å være lokalbanken i vårt markedsområde, og ivareta samfunnsansvaret vårt her, sier Haraldson Syre. 

Bærekraft, både i egen bedrift og i lokalsamfunnet for øvrig, er også et viktig satsingsområde for banken. 

– Vi arrangerer bærekraftskonferanse og er en synlig aktør på dette feltet også, sier hun, og peker på at grønne boliglån, gode renter på energieffektive løsninger i bygg og solceller som eksempler. 

Banken merker også mer og mer etterspørsel etter bærekraftige fond. 

– Det merker vi at kundene er opptatt av, sier hun. 

På bedriftsmarkedet får også kundene nå mye mer rapporteringskrav på bærekraftsområdet. 

– Så det er viktig å være en god sparringspartner for kundene. Det er noe vi har en stor standing på, sier Haraldson Syre, og avslutter med å peke på hva banken vil legge ekstra stor vekt på fremover. 

– Rådgivning og bærekraft er de to tingene vi har kjempestort fokus på.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også