DNB felt for diskriminering

DNB ga automatisk avslag til flyktninger uten legitimasjon – nå er de felt i Diskrimineringsnemnda.
Foto: Stig B. Fiksdal/DNB
Foto: Stig B. Fiksdal/DNB

Diskrimineringsnemnds har konkludert med at DNB har diskriminert på bakgrunn av etnisitet når de sa automatisk nei til flyktninger som ville bli kunde i banken.

DNB har gitt automatisk avslag til personer som bare har oppholdskort som legitimasjon og ikke pass. Det var bakgrunnen for at Diskrimineringsombudet i oktober i fjor meldte DNB inn for Diskrimineringsnemnda, skriver E24.

Nemnda konkluderer med at «DNBs praksis med å avvise kunder som bruker oppholdskort som legitimasjon, er i strid med forbudet mot diskriminering på grunn av etnisitet.»

Diskrimineringsombudet er glade for avgjørelsen. De mener DNB må gå gjennom sine rutiner og gi en individuell vurdering til de som søker om bankkonto.

Finans Norge har tidligere tatt opp problemet med manglende finansiell inkludering, og særlig utfordringen med papirløse flyktninger og utlendinger som mangler godkjent norsk legitimasjon.

– Vi er enig i at bankene har et ansvar for finansiell inkludering, og i løpet av saksgangen har vi informert Diskrimineringsnemda om at vi gjennomgikk våre interne prosesser og rutiner. I tillegg har det kommet en tydelig anmodning fra Finanstilsynet om å gi flyktninger fra Ukraina tilgang til grunnleggende banktjenester. Vinteren 2022 justerte vi derfor bankens praksis og tjenestetilbud slik at flere flyktninger etter en individuell vurdering vil kunne bli bankkunde, selv om man ikke kan fremvise gyldig legitimasjon, sier kommunikasjonsdirektør Vibeke Lewin Hansen.

Hun fortsetter:

– Vi er opptatt av at DNBs praksis ivaretar flyktninger uten gyldig legitimasjon. Samtidig erkjenner vi at dette er et komplekst område, der vi må ta hensyn til behovet for finansiell inkludering samtidig som hvitvaskingslovgivningen etterleves. Banken må fortsatt foreta ta nødvendig kontroll av identiteten til den enkelte, men vi gjør en individuell vurdering og vi tilbyr grunnleggende banktjenester i tråd med Finanstilsynets veileder til hvitvaskingsloven.

Finanswatch har tidligere skrevet om utfordringene flyktninger møter når de skal ha bankkonto. Mens noen banker bare bruker 40 minutter på å opprette et kundeforhold, kunne andre banker bruke sju uker på å ta inn kunder med D-nummer, som er ID-nummeret som deles ut til flyktninger og utenlandske arbeidstakere uten norsk personnummer.

DNB følger nøye med på lånene til næringseiendom

Institusjonelle kunder bremset fallet for DNB Kapitalforvaltning

Banker behandler flyktninger ulikt

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også