FinansWatch

Nordea håper høyesterettsdom vil gi avklaring rundt ansvarsfordeling i svindelsaker

I løpet av august skal Høyesterett sin dom om «Olga-svindel» komme. Nordea befinner seg nå i en lignende sak og ser spent på presedensen som settes.

Advokat Siri Hafeld Grieg i Nordea. | Foto: Nordea

Nordea har nylig blitt pålagt å stå for tilbakebetaling til en kunde som ble utsatt for såkalt Olga-svindel. Kunden ble oppringt av noen som utga seg for å jobbe i Nordea, og svindleren skal ha fått tatt ut penger i to omganger. Nordea fikk stoppet overføringene etter to ganger, og også tilbakeført noe av pengene.

Kunden har klaget Nordea inn til Finansklagenemnda og krever at Nordea betaler tilbake pengene som ble tatt ut av klagerens konto. I nemnda falt avgjørelsen på at kunden har oppført seg grovt uaktsomt, og dermed må betale en egenandel på 12 000 kroner, mens Nordea skal stå for resten av beløpet.

Allerede abonnent? Logg inn.

Les hele artikkelen

Få tilgang i 21 dager gratis.
Det krever ikke kredittkort, og det vil ikke gå over til et betalt abonnement etter endt prøveperiode.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Motta våre daglige nyhetsbrev
  • Full tilgang i vår app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få ubegrenset tilgang til FinansWatch for 1360 kr per kvartal.

Abonnér her

Få ubegrenset tilgang for deg og dine kolleger.

Start en gratis prøveperiode for bedriften i dag

Mer fra FinansWatch

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch