
Ifølge DNBs Trusselvurdering 2022 registrerte banken nesten 8400 bedragerisaker i 2021, en økning på 66 prosent sammenlignet med året før. Den største økningen er tilknyttet phishingsaker. Her ble det registrert i overkant av 3100 ofre, som utgjør en økning på 568 prosent og indikerer en kraftig økning av phishing mot bankens kunder.
– Svindlerne blir stadig vekk mer sofistikerte. Vi ser at de som står bak phishingforsøkene er blitt mer personlige. De bruker blant annet endringer bedrifter gjør i Brønnøysundregistrene til å sende mer målrettede mailer som mottaker forventer. At mailen kommer i en slik sammenheng gir den større legitimitet og det er lettere for ofrene å bli lurt. Vanligvis gjennomføres phishing av utenlandske svindlere, men alt tyder på at de får hjelp av nordmenn, både til å navigere det norske samfunnet og til å hjelpe dem til å skrive bedre norsk, forklarer sikkerhetsdirektør i DNB, Anders Hardangen, til FinansWatch.
Allerede abonnent? Logg inn.
Les hele artikkelen
Få tilgang i 21 dager gratis.
Det krever ikke kredittkort, og det vil ikke gå over til et betalt abonnement etter endt prøveperiode.
- Adgang til alle låste artikler
- Motta våre daglige nyhetsbrev
- Full tilgang i vår app