Sparebanken Sør får betalt for satsing på digitalisering og bærekraft

Det har vært hardt press på Sparebanken Sørs rentemargin i 2021, men det bedret seg utover året.
Arkivbilde. Sparebanken Sørs kontor i Mandal. | Foto: Magnus Eidem
Arkivbilde. Sparebanken Sørs kontor i Mandal. | Foto: Magnus Eidem

Sparebanken Sør oppnådde en avkastning på egenkapitalen på 9,0 prosent i 2021, opp 0,6 prosentpoeng fra 8,4 prosent i 2020.

Årets resultat etter skatt i fjerde kvartal ble 1226 millioner kroner, opp fra 1096 millioner kroner i samme periode året før.

Konsernets netto renteinntekter ble 1939 millioner kroner, mot 1914 millioner i 2020. Konsernet hadde andre driftsinntekter i perioden på 610 millioner kroner.

– Vi skal si oss godt fornøyd med et solid 2021. Det har også vært et år preget av fokus på grønn og bærekraftig bankdrift, og på store satsinger på digitalisering og ny teknologi. Det tror jeg kundene merker, sier administerende direktør Geir Bergskaug i Sparebanken Sør i en pressemelding.

Utlånsveksten de siste 12 månedene er 4,5 prosent.

Rentenettoen utgjør 1,35 prosent av gjennomsnittlig forvaltningskapital, mot 1,36 prosent i 2020.

– Et lavt rentenivå påvirket bankens rentemargin negativt i 2020, men god vekst, lavere innlånskostnader og etter hvert et økt rentenivå, ga en styrket rentenetto de tre siste kvartalene av 2021. Det bidro positivt til det gode resultatet.

Fjerde kvartal

Sparebanken Sør oppnådde en avkastning på egenkapitalen på 9,4 prosent i fjerde kvartal 2021, ned 1,0 prosentpoeng fra 10,4 prosent i samme periode i 2020.

Resultat etter skatt i fjerde kvartal ble 328 millioner kroner, ned fra 339 millioner kroner i samme periode året før.

Konsernets netto renteinntekter i kvartalet ble 506 millioner kroner, mot 467 millioner i fjerde kvartal 2020. Konsernet hadde andre driftsinntekter i perioden på 176 millioner kroner.

Sparebanken Sør sin kostnadsprosent ble 39,3 prosent i fjerde kvartal, ned fra 39,4 prosent i samme periode året før.

– Vi har brukt ressursene på en måte som skaper verdi for både banken og kundene. Det har vi gjort gjennom en strategisk kompetansedreining mot blant annet analyse, teknologi og digitalisering. Vi har også investert i ny teknologi, og vist at vi har kraft i organisasjonen til å levere gode og relevante banktjenester på en moderne digital plattform, sier Bergskaug.


Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også