Kutter bankfilial på Gardermoen
![DNBs minibanker på Gardermoen. | Foto: Gorm Kallestad / NTB.](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13683752.ece/ALTERNATES/schema-16_9/NTB_xxJSPuuwuKw.jpg)
I en pågående anbudskonkurranse på norske flyplasser kutter Avinor fra to til én bankfilial på Gardermoen. Kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen i Avinor sier til Finansfokus at begrunnelsen er utviklingen i markedet.
Anbudskonkurransen hadde frist 17. januar og er planlagt ferdigstilt i mars, skriver Finansfokus.
– Totalt sett vil det være mer kostnadseffektivt å ha en og ikke to bankfilialer, basert på utviklingen fra markedet den senere tiden. Dette er også i tråd med bankvirksomheten ellers, sier Westher Andersen.
DNB vil ikke kommentere
DNB har hatt banktjenestene på Gardermoen i mer enn ti år, der banken har hatt filial ved ankomst og avgang. DNB har ikke villet kommentere saken til Finansfokus før et resultat av konkurransen foreligger.
Grunnen til at Gardermoen mister en bankfilial nå, og hvert fall frem til 2027, er at Avinor i samarbeid med Transportøkonomisk Institutt (TØI) har utarbediet prognoser for trafikkutvikling. I disse prognosene går det frem at det forventes et fall i salgssum i de kommersielle banktjenestene på Oslo lufthavn fra 121 millioner kroner i 2021, til 72,5 millioner kroner i 2026.
Anbudskonkurransen innoeholder ti lufthavner, fordelt på tre pakker, skriver Finansfokus. Pakke 1 er regionale lufthavner med Tromsø, Bodø, Evenes, Molde, Ålesund og Kristiansand. Pakke 2 er mellomstore lufthavner med Bergen, Trondheim og Stavanger, mens pakke 3 er hovedflyplassen på Gardermoen.
Pakke 1 inneholder arealer til ATM/minibank, pakke 2 inneholder i tillegg myntrullveksler og døgnsafe i Bergen, mens pakke 3 har en filial i tillegg.
Firi jobber med tillatelse til å produsere egne e-penger
Konsernsjef: – Hevet over enhver tvil at forskriften hindrer tilgang til boligmarkedet