FinansWatch

Finanstilsynet mener DNB kan ha påført kundene sine økonomiske problemer

I en tilsynsrapport peker Finanstilsynet på flere uheldige prosesser hos DNB, der spesielt beregninger og forbruksfinansiering ikke er godt nok.

Fasade på kontorene til DNB. | Foto: INTS KALNINS/REUTERS / X02120

Det er DN som gjengir Finanstilsynets synspunkter etter et tilsyn på vårparten av 2021 hos DNB. Der skriver Finanstilsynet at DNBs vurderinger av kunder kan ha skapt økonomisk trøbbel for kundene.

«Dessuten ble det påpekt at valg av satser og beregningsmetoder kan medføre at banken overvurderer kundenes betjeningsevne og at banken dermed står i fare for å påføre kundene økonomiske problemer», står det i rapporten, skriver DN.

Det er spesielt på betalingsevne når det kommer til forbruksfinansiering som blir problematisert, og Finanstilsynet mener DNB overvurderer betjeningsevnen, noe som kan ha medført uavdekket risiko for DNB.

Sjablongsatser

DN skriver at det pekes på at DNB bruker lave sjablongsatser for bokostnader, og DNB skal heller ikke ha hentet ut informasjon om faktiske rentesatser og gjenstående betalingstid, men brukt sjablongsatser.

Dermed mener Finanstilsynet at DNBs beregning av betjeningsevne for søkere av forbruksfinansiering ikke anses å oppfylle kravene i utlånsforskriften.

DNB vurderer sin beregning som forsvarlig, men tar Finanstilsynets kommentar til etterretning og vil foreta en gjennomgang av testen for forbruksfinansiering.

I tillegg skal DNBs digitaliserte utlånsprosess for forbrukslån ikke inkludere samtykkebasert innhenting av skattemeldinger og lønnslipper. Og at man dermed har lagt til grunn udokumentert kundeoppgitt inntekt. Noe som Finanstilsynet mener innebærer at det er en fare for at DNB har overvurdert søkeres inntekter.

«Ikke god forretningsskikk»

Den digitale prosessen får nok en finger fra Finanstilsynet, som påpeker at en søker får i prosessen tilbud om å få låne mer enn hva søkeren spør om.

Dette er lignende det Sparebanken Vest også fikk kommentarer fra Finanstilsynet om.

«Finanstilsynet viste til en tidligere uttalelse etter et tilsyn i forbrukslånsbanker om at det å tilby høyere forbrukslån enn kundene har søkt om, ikke forenelig med god forretningsskikk», lyder det fra Finanstilsynet.

Inkassoselskap fra Tønsberg er kjøpt opp av danske Collectia Group

Finanstilsynet fant flere brudd på verdipapirhandelloven under tilsyn hos Danske Bank

Firi bruker Vipps og BankID for å øke sikkerheten for norske kryptokunder 

Mer fra FinansWatch

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch