FinansWatch

Gamst Sandlie: Ser stort potensial i medlemsmassen

Den kommende sjefen i OBOS-banken har et mål om sterk vekst blant OBOS-medlemmene. Han mener forbrukerinnsikt, digitalisering og engasjerte medarbeidere skal sikre at de når det. – Min personlige ambisjon er at vi om tre år er den foretrukne boligbanken for OBOS-medlemmene, sier han til FinansWatch.

Sandlie har 16 års ledererfaring fra Nordea, og har arbeidet både innen person- og bedriftsmarkedet. | Foto: Nordea

OBOS har 500.000 medlemmer, men bare litt over ti prosent av dem er kunder i banken. Dermed blir prioritet én å få budskapet om gunstige betingelser og enkel bruk ut til alle medlemmer.

– Her har vi et stort potensial. Jeg har ledet en avdeling for kundeservice i mange år og vet en del om kundeatferd. Vi må ha et godt produkt som er lett å bruke, det er kjernen. Målet er at en kunde skal være så tilfreds at han forteller naboen sin hvor fornøyd han er, sier Øistein Gamst Sandlie (45), med 16 års ledererfaring fra Nordea.

Han begynner 1. juni som administrerende direktør for OBOS-banken etter Marit Midttun, som går over i annen stilling i konsernet.

Vil toppe tabellen

OBOS-banken ble etablert i 2013 og er en landsdekkende, digital fullservicebank med vekt på bolig og eiendom. Banken skal være et gode for medlemmene i OBOS-familien og tilby gunstige spare-og lånebetingelser – ikke nødvendigvis maksimere profitt.

I 2020 var brutto utlån 43,7 milliarder kroner og EK-avkastningen etter skatt på 6,0 prosent.

Styret deler Sandlies vekstambisjoner og i en børsmelding uttalte de at «Det er styrets oppfatning at Sandlies erfaring og kompetanse vil bidra til å utvikle den heldigitale OBOS-banken videre.»

– Min personlige ambisjon er at vi om tre år er den foretrukne boligbanken for OBOS-medlemmene, sier Sandlie.

For at Sandlie skal være fornøyd med innsatsen etter det første året, må banken ha klart å sette fokus på prioriterte forbedringsområder. Da må de først identifiseres.

– Siden jeg ikke har begynt ennå, kan jeg ikke være for bastant. Men vi må i alle fall se grundig på kundereisene, og på samhandlingen med resten av OBOS-konsernet, sier han.

Et digitalt hode

Fra Nordea tar han med seg, i tillegg til kunnskap om kundeatferd, erfaring fra digitalisering. Da Nordea i 2018 kjøpte Gjensidige Bank, jobbet han med innlemmelsen i Nordea. Gjensidige var en ganske lik type bank som OBOS– en mindre og heldigital bank. Sandlie jobbet da tett med utviklermiljøer og har lært det agile arbeidet. I Nordea etablerte og bygde han opp en avdeling for online rådgivning.

Som man vet er det bare en liten andel nordmenn som bytter bank hvert år.

– Det er brukeropplevelse og tid som er det avgjørende for kundene. Folk ønsker ikke å bruke energi på bank. Løsningene våre må være like enkle som de beste innen andre bransjer, sier Sandlie.

Like enkelt som å bestille mat hos Foodora, for å velge et tilfeldig eksempel.

Det er mer enn bare lånevilkårene som får folk til innloggingsside. Hvor enkelt det er å bruke nettbanken, få over faste oppdrag, automatiske trekk og avtalegiro, er like viktig.

– Og man må ha transparente priser. I OBOS-banken er det ingen skjulte gebyrer. Det skal heller ikke være nødvendig at kunden selv må ringe og be om bedre lånebetingelser når renten synker. Folk vil ikke bruke masse tid på å besøke Finansportalen og sjekke om renten er konkurransedyktig, sier han.

Fra tidligere har Sandlie mye bankfaglig kompetanse. Men den kommende banksjefen tror erfaringen med å lede mennesker er vel så viktig. Han vil skape begeistring blant medarbeiderne. Det er da de gjør en enda bedre jobb.

En spesiell bank

Sandlies nye arbeidsgiver er spesiell i at det er en bank i et konsern som ellers leverer ikke-finansielle tjenester. Det kan ha både positive og negative sider.

– Vi kan åpenbart hente noen synergier. OBOS er en organisasjon med stor virksomhet og dyktige medarbeidere. OBOS har hele verdikjeden fra utbygger, via megler til bank og vi kan gjøre hele kundereisen enkel. Kunden kjøper jo ikke et lån, de kjøper en bolig. Hvis kunden i avslutningen kan få et gunstig lån på en enkel måte, gir vi både en positiv totalopplevelse og sikrer nye inntekter, sier han.

Sandlie innrømmer at utfordringen er å bli prioritert når man er en liten del av et stort konsern. Blir man synlig? Og hvordan står de finansfaglige argumentene seg i møte med prioriteringer fra de andre virksomhetsområdene?

Han minner også om at konsernet driver omfattende utbygging og dermed har et ikke ubetydelig antall bedriftskunder, boligselskaper forvaltet av OBOS. Da er det en fordel at han også har mange års erfaring med det markedet og kredittfaglig kompetanse.

Sandlie har snakket mye om utlånssiden. Hva med innskudd?

– Begge deler er like viktig, det er to sider av balansen, Dessuten, vi er til for medlemmene, og det er like viktig at vi har et godt tilbud på innskudd som på lån. Mange av kundene våre har også betalt ned mye av lånet og er mer interessert i sparing

OBOS Banken tilbyr også andre sparealternativer enn konto gjennom samarbeid med Norne Securities.

Samfunnsoppdraget

Sandlie bor rett bak Kværnerbyen i Oslo, et av de største byggeprosjektene i Norge de siste årene. Der har han sett bygg etter bygg reise seg.

– OBOS er den største eiendomsutvikleren i Oslo. De bygger jo hele bydeler, som på Ulven og Fornebu, og har et viktig samfunnsansvar. Å bli en del av dette, motiverer meg sterkt, sier han.

Det første han gjorde da han ble aktuell for jobben, var å bli kunde i banken.

– Det var imponerende lett og sømløst. Onboarding-systemet er svært effektivt, sier Sandlie.

Men kan altså bli enda bedre. Og det må det bli, hele tiden, hvis han skal oppfylle egne og styrets ambisjoner.

OBOS-banken henter ny sjef fra Nordea 

OBOS utvider koronafond 

Obos-bankens Ebbesen: – Veldig mange nøkkeltall er bedre enn i 2019

Mer fra FinansWatch

Les også

Relaterte

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch