Tilliten til norske banker stuper

I en stor undersøkels gjennomført av Accenture, svarer kun 29 prosent at de i «høy grad» stoler på at bankene ivaretar deres langsiktige økonomiske velvære.
Foto: Berit Keilen / NTB
Foto: Berit Keilen / NTB

Norske og nordiske banker har delvis mislykkes i å møte kundene på de faktorene tillit og personlig oppfølging, slår Accenture.

Finansavisen skriver at i en undersøkelse med svarer kun 29 prosent av respondentene at de i «høy grad» stoler på at bankene ivaretar deres langsiktige økonomiske velvære. Det er en nedgang fra 43 prosent for to år siden.

– Digitaliseringen har lenge vært grunnstammen i dagens banktilbud, men bankene har kanskje fokusert så mye på andre aktører og innovasjon at man har glemt å møte kundene på det som viser seg å være viktigst, sier Finn Erik Kolnes, strategidirektør for finanssektoren i Accenture, til Finansavisen.

Undersøkelsen viser at kun 1 av 3 svarer at de har hatt «stor tillit» til en rådgiver i møte med banken, mens andelen som er skeptiske til neobanker og fintech er også høyere i Norge og Norden enn i andre land. 40 prosent av de spurte vurderer ikke engang de nye bankene.

– Vi er blitt så vant med digitale banktjenester at vi er kommet litt tilbake til utgangspunktet igjen, og hva som betyr noe i forholdet til banken, sier Kolnes til Finansavisen.

Flere av respondentene svarer de er villig til å betalem er for en bank med personlig oppfølging og som viser at de bryr seg om kundens finanser.

Kolnes peker på at mange kunder ikke føler de får tilbake nok i forhold til det de betaler i gebyrer og renter.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også