Forretningsmann tapte sak mot Nordea

Jan Lindstad tapte søksmål mot Nordea. Retten mener banken hadde rett til å si opp kundeforholdet med bakgrunn i hvitvaskingsloven.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Det skriver DN.

Avisen skriver videre at Lindstad privat var kunde i Nordea, men banken besluttet i mars 2019 å si opp kundeforholdet, med henvisning til hvitvaskingsloven. Etter at Nordea sa opp kundeforholdet, stevnet Lindstad banken med krav om at retten skulle stadfeste at Nordea var pliktig å tilby ham brukskonto, sparekonto, visa debetkort, kredittkort og BankID. Nordea krevde seg frifunnet og mente at Lindstad måtte betale deres saksomkostninger.

DN skriver at det Oslo Tingrett i en fersk dom tilbakeviser kravene fra Lindstad. Tingretten kom til at Lindstad ikke hadde rettslig interesse i å få avklart om Nordea hadde plikt til å tilby ham banktjenester, og avviste den delen av saken.

Videre konkluderte Tingretten med at Nordea på oppsigelsestidspunktet hadde plikt til å avvikle kundeforholdet, og viste blant annet til Finanstilsynets veileder til hvitvaskingsloven.

Ifølge avisen ble advokat Andreas Stang Lund i Kvale Advokatfirma, som representerer Lindstad, overrasket da han leste dommen.

Lindstad må betale Nordeas saksomkostninger på nærmere 400.000 kroner siden han tapte saken fullstendig, skriver DN.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også