Danske Bank tar klimagrep mot shippingkunder
![Øyvind Haraldsen, leder for shipping i Danske Bank. | Foto: PR / Danske Bank](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12439266.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7chagd3yolj6xadtdc0.jpg)
Danske Banks avdeling for shipping er en betydeling aktør innen skipsfinansiering. Øyvind Haraldsen, som leder avdelingen, tror bransjen har mindre enn 10 år på seg for å bli utslippsfrie.
– Jeg har vanskelig for å se at banker i 2030 vil finansiere nye skip som har en betydelig grad av utslipp. Jeg er helt overbevist om at det innen da ha kommet gode, økonomisk forsvarlige alternativer som er utslippsfrie, sier Haraldsen til ShippingWatch.
I dag finnes det ikke helt klimanøytrale skip som også er økonomisk bæredyktige. Men mange aktører i bransjen jobber sammen mot mer bærekraftlige løsninger.
– Det er klart man ikke kan bytte en flåte over natten, det vil ta tid. Men jeg vil tro at det ikke blir bygget særlig mange skip i 2030 som slipper ut mye CO2, sier Haraldsen.
Også DNB finansierer mye av shipping- og offshorebransjen, men mener det er vanskelig å spå hvor langt man har kommet i 2030.
– Vi har ikke satt noen absolutte krav, men vi har høye ambisjoner for de prosjekter vi samarbeider med bransjen om og håper å kunne innfri dem, sier en talsperson for DNB til ShippingWatch.
Både DNB og Danske Bank bruker allerede bærekraftsinformasjon om rederier i sitt kredittarbeid mot bransjen.
– Rederienes interne politikk for ESG er et viktig element. Det er også et viktig parameter for oss i dag, noe det ikke var for bare fem år siden, sier Haraldsen.