Bankkunde skulle motta 74 millioner - ble kastet ut av Sparebanken Vest

Banken stanset transaksjonen og sa opp kundeforholdet, og Finansklagenemda ga Sparebanken Vest mehold i saken.
Foto: Sparebanken Vest
Foto: Sparebanken Vest

Sparebanken Vest mente forklaringen på hvorfor kunden hadde mottatt 74 millioner kroner var mangelful. Dermed stanset banken transaksjonen og sa opp kundeforholdet, skriver Dagens Næringsliv.

Pengene skulle inn på en konto Sparebanken Vest fra en bank på Guernsey via en betalingsformidler i London. Mannen var mangeårig kunde av Sparebanken Vest, og i forbindelse med transaksjonen ble det gitt informasjon om midlenes opprinnelse. Dokumentasjonen som kunden oppga vurderte banken som ikke tilstrekkelig.

Kunden klagde dermed inn banken til Finansklagenemda. Finansklagenemnda var enig i dette, og legger til grunn at det ikke har vært mulig for banken å oppfylle plikten til løpende oppfølging av kundeforholdet på grunn av de manglende opplysningen. «Kunden kan ikke kreve kundeforholdet opprettholdt og transaksjonene gjennomført med den begrunnelse at han har gjort det han mener er mulig for å redegjøre for og å dokumentere midlenes opprinnelse.», heter det i nemndens uttalelse.

Sparebanken Vest har gitt 43 millioner i koronastøtte: – Viser styrken i sparebankmodellen 

Sparebanken Sogn og Fjordane leter etter ny direktør 

 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også