SR-Bank: – Vi er ikke tjent med at kunder går konkurs

Thor-Christian Haugland i SR-Bank reagerer på kritikken om at bankene er for strenge og lite villige til å hjelpe næringslivet.
Foto: Foto: Jan Inge Haga/SpareBank 1 SR-Bank
Foto: Foto: Jan Inge Haga/SpareBank 1 SR-Bank

I august gikk det Stavangerbaserte selskapet Roxel Group konkurs, og Dag Øyvind Meling gikk ut i media og kritiserte bankene for å ikke hjelpe selskaper i nød.

Det reagerer Thor-Christian Haugland på, som er konserndirektør for kommunikasjon og bærekraft i SR-Bank.

– At bankene er for strenge og lite villige til å hjelpe? Nei, tvert imot. Ser man på resultatet for første halvår av 2020, ser man konsekvensen av den situasjonen vi har vært i. Vi har nedskrivninger for 1,4 milliarder kroner. Disse er knyttet til kunder som vi har hatt i mange år, som nå sliter. Når kunder har det vanskelig, så hjelper vi med det vi kan så langt det lar seg gjøre, sier Haugland til Rogalands Avis.

Haugland understreker at Roxel-eieren ikke var kunde i banken, og sier at banken aldri har brukt mer tid eller ressurser på å møte bedriftskundene.

– Banken er ikke tjent med at selskaper og kunder går konkurs, eller at banken overtar eiendeler. Vi kan drive bank, ikke drive rederi eller hotell, sier konserndirektøren.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også