Kundetilfredsheten øker i Nordea og daler i Danske Bank

– Bankene gjør de samme tingene. Nordea virker bare bedre til å kommunisere, sier analysesjef i Danmark.
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

En kundetilfredshetsundersøkelse i Danmark, gjennomført av analysehuset Epsi, viser at Nordeas privatkunder over de siste månedene har blitt mer tilfredse med banks korona-håndtering. Tilfredsheten daler derimot blant kundene i Danske Bank, skriver FinansWatch Danmark.

Dette er blant konklusjonene i en ny undersøkelse fra analysehuset Epsi som har tatt temperaturen blant bankkundene gjennom krisen.

– Vi kan se at Nordea går frem på målt kundetilfredshet med banks håndtering av koronakrisen sammenlignet med for noen måneder siden ved forrige undersøkelse. Det er også tydelig at Danske Bank går betydelig tilbake hva gjelder kundetilfredsheten, sier Sofie Breum som er dansk landssjef i Epsi.

Bedre kommunikasjonshåndverk

Et interessant funn i undersøkelsen viser imidlertid at bankene gjør stort sett det samme i krisehåndteringen.

– Bankene gjør de samme tingene. Nordea virker bare bedre til å kommunisere med, sier Breum. 

– Nordea var også raskere ute med en hjelpepakke og det tyder på at det ligger en stor verdi i å være first mover. Når de andre kommer senere til bordet, ikke har lansert noen tiltak som er mer omfattende, så er det Nordea som stikker av med den positive omtalen, fortsetter Breum. 

Danske Bank tviler derimot på kritikkens verdi.

– Dette tror ikke har en så stor betydning eller om det overhodet har en betydning, sier Thomas Mitchell, direktør for privatkunder i Danske Banks danske virksomhet.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også