En del av Watch Media

FinansWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søk
  • Logg inn
  • Bank
  • Forsikring
  • Fintech
  • Regulering
  • Søk
  • Logg inn
  • Siste
  • Søk
  • Logg inn
  • Bank
  • Forsikring
  • Fintech
  • Regulering
  • Kapitalforvaltning
  • Pensjon
17.06.2020kl. 07:55

Rapport: Unge kunder presser bankene til endring, men norske banker skiller seg ut

Millenniumsgenerasjonen vil ha banker som gir en god kundeopplevelse eller tilbyr løsninger som er integrert i andre plattformer de bruker. Det setter press på banker som kjemper med å tilpasse seg PSD2-regler og ønsker om økt digitalisering etter covid-19.
Foto: Jörgen Skjelsbæk
Foto: Jörgen Skjelsbæk
av JÖRGEN SKJELSBÆK

Rapporten «World Retail Banking Report 2020» maler opp et bilde av at banknæringen internasjonalt står foran en rekke store utfordringer med digitalisering, oppdatering av «legacy»-systemer og konkurranse fra små fintech-selskaper og store bigtech-aktør som Google og Apple.

Når det gjelder norske forhold er bildet både rett og feil.

– Mange av banktrendene vi nå ser skyter fart i andre land, har vi sett i Norge lenge. Som at vi er på vei til å bli et kontantløst samfunn, og først og fremst forholder oss til banken på nettet eller mobilen. Men digitaliseringstrenden som har tatt fart med covid-19 ser vi også i Norge, sier Espen Stokke, bankekspert i Capgemini Invent Norge til FinansWatch. 

Det er Capgemini og non-profit organisasjonen European Financial Management Association, EFMA, som står bak rapporten.

Espen Stokke | Foto: Capgemini
Espen Stokke | Foto: Capgemini
 

Lever ikke opp til forventningene

Internasjonalt er også gapet mellom kundenes forventninger til hva bankene skal levere og hva de tradisjonelle bankene leverer større en noensinne. Særlig er det millienniumsgenerasjonen, de som er født etter 1980, som er frustrert over banktjenestene de tilbys.

48 prosent oppgir at de ser for seg å bytte ut sin gamle bank med en ny aktør som bedre tilfredsstiller forventningene og tilbyr løsninger som er integrert i andre plattformer de benytter.

Et eksempel på den internasjonale trenden finnes i Storbritannia der fire-fem fullverdige digitale banker, med Revolut som det kanskje mest kjente eksempelet, har vokst frem som tøffe konkurrenter til de tradisjonelle bankene.

Har fulgt med i timen

Igjen skiller seg den norske og nordiske hverdagen seg noe fra den internasjonale.

– De store skandinaviske bankene har fulgt med ganske så godt i timen de siste 10-20 årene. De var tidlig ute med nettbank, mobilbank og har fortsatt å være flinke til å innovere. Dermed blir ikke behovet for nye utfordrere like stort som i eksempelvis Storbritannia, sier Stokke.

Han forteller også at de skandinaviske bankene har vært flinkere til å kutte kostnader.

De nevnte britiske digitalbankene er blitt løftet frem for å ha fått ned kostnadsgraden til 46 prosent, sammenlignet med 50-60 prosent i tradisjonelle banker. Samtidig ligger DNB på en kostnadsgrad på 42,2 prosent, ifølge Stokke.

Tøfft for fintech

Graden av innovasjon hos de tradsjonelle bankene har også påvirket fintechmiljøet i Norge, mener Capgemini, som ikke ser noen overflod av norske fintechselskaper som utfordrer med førsteklasses produkter med godt fotfeste i markedet.

– Norske fintechselskaper virker til å ha funnet seg en rolle der de utvikler smarte løsninger på et spesifikt problem som kan flettes inn i tjenestetilbudet til en større bank. Som for eksempel Boost.ai og deres chatbot, sier Stokke.

På den andre siden finnes PSD2-direktivet, som ble innført i fjor, som så langt ikke ført til at fintechselskapene for alvor har begynt å bygge løsninger basert på alle de data bankene skulle begynne å dele med seg. Implementeringen har gått tregere enn ventet.

– Det har tatt tid å få ferdigstilt dataene som skal deles. Dermed mangler fortsatt de store brukercasene, mener Stokke.

Utdaterte kjernesystemer

Det kommer også frem i rapporten at mange store bankaktører over tid har prioritert kortsiktige gevinster fremfor modernisering av kjernebanksystemer, som i verste fall kan være flere titalls år gamle. Systemer som i liten grad kan tilpasses de endringene som kreves for å tilpasse seg etterspørselen på nye tjenester.

– Vi ser at mange banker opererer med gamle og komplekse systemer, noe som medfører tidkrevende og manuelle prosesser. Det gjelder også norske banker, sier Stokke.

Dette etterslepet på it-siden er noe bankene må ta å gjøre noe med i møte med et nytt konkurransebilde. Samtidig peker Stokke på at det er meget utfordrende å skulle bytte ut kjernesystemer.

– Å ta store gigantiske løft er veldig risikabelt, sier Stokke.

Et kjent eksempel er Nordea som i mange år har jobbet med å oppdatere kjernebanksystemene. Når resultatet for tredje kvartal ble presentert i oktober i fjor tok banken nedskrivninger på 735 millioner euro, cirka åtte milliarder kroner, på it-systemene.

«En nedskrivning av it-systemene kreves ettersom den forventede levetiden for noen systemer er kortere enn hva som tidligere var kjent», skrev pressetalspersonen Mikaela Øhman i en kommentar til Computer Sweden da nedskrivningen ble kjent.  

Norske banker har generelt prøvd å unngå de store inngrepene, ifølge Stokke.

– De norske bankene foretrekker å utvikle systemene sine gradvis, fremfor å velge de store omveltningene, sier han.

Relaterte artikler:

  • Foto: Bård Gudim

    Norge blir første landet hvor Handelsbanken lanserer Apple Pay

    For abonnenter

  • DNBs lokaler i Bjørvika, Oslo. | Foto: Johan Stub

    DNB: – Det er tøff konkurranse og det er bra for boliglånskunden

    For abonnenter

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

!
Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Arkivbilde. Hege Toft Karlsen er konsernsjef i Eika Gruppen. | Foto: Eika Gruppen
Bank

Økte tap og lavere finansinntekter hemmet Eika Gruppens resultat i fjerde kvartal

Eika Gruppen hadde underliggende vekst i inntekter og resultat i 2022, men større tap og lave finansinntekter ga en fasit noe lavere enn fjoråret.
  • Handelsbanken: Investerer mer enn noensinne for å ta andeler i personmarkedet
  • Vekst på innskudd og utlån – godt kvartal og år for Obos-banken

For abonnenter

Foto: Sebastian Holsen
Bank

Økte tap på utlån for BN Bank

For abonnenter

Arild Andersen har tro på egen kundeportefølje og vil ikke redusere eksponeringen mot eiendomsbransjen fremover. Tvert imot vil banken fortsette å vokse i markedet. | Foto: Bård Gudim
Bank

Handelsbanken: Investerer mer enn noensinne for å ta andeler i personmarkedet

For abonnenter

Foto: Pr/dnb
Bank

DNB har problemer med betaling og bruk av kort

Arkivbilde. Storebrands hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo. | Photo: Pr/storebrand
Forsikring

Storebrands finansinntekter hentet seg inn på slutten av året

Foto: Obos-banken
Bank

Vekst på innskudd og utlån – godt kvartal og år for Obos-banken

Les også

Konsernsjef i Sparebank 1 SR-Bank, Benedicte Schilbred Fasmer. | Foto: Sebastian Holsen
Bank

SR-Bank hever målet til egenkapitalavkastning i møte med et tøft år

Utenom lavere inntekter fra finansielle investeringer, leverte Sparebank 1 SR-Bank oppgang stort sett over hele linjen i 2022 – nå setter banken opp målet for avkastning på egenkapitalen.

For abonnenter

Konsernsjef Jan-Frode Janson i Sparebank 1 SMN. | Foto: Sparebank 1 SMN
Bank

Janson om SMN: – Den minst renteavhengige banken

Konsernsjef i Sparebank 1 SMN, Jan-Frode Janson er fornøyd med fjoråret, og peker på en satsing på næringsliv som grunn.

For abonnenter

Arkivbilde. Hege Toft Karlsen er konsernsjef i Eika Gruppen. | Foto: Eika Gruppen
Bank

Økte tap og lavere finansinntekter hemmet Eika Gruppens resultat i fjerde kvartal

Eika Gruppen hadde underliggende vekst i inntekter og resultat i 2022, men større tap og lave finansinntekter ga en fasit noe lavere enn fjoråret.

For abonnenter

Stillinger

  • Statsautorisert regnskapsfører

  • Fagansvarlig Bærekraft

  • Finanskonsulent

  • Seksjonssjef for økonomi og drift

  • Etableringsdirektør

  • Prosjektleder/forretningsutvikler

  • Konsernsjef

  • Økonomer i seksjon for analyse og rapportering

  • Jurist/advokatfullmektig til Compliance avdelingen

Se flere stillinger

Siste nyheter

  • Økte tap på utlån for BN Bank – 8. feb.
  • Økte tap og lavere finansinntekter hemmet Eika Gruppens resultat i fjerde kvartal – 8. feb.
  • DNB har problemer med betaling og bruk av kort – 8. feb.
  • Handelsbanken: Investerer mer enn noensinne for å ta andeler i personmarkedet – 8. feb.
  • Vekst på innskudd og utlån – godt kvartal og år for Obos-banken – 8. feb.
  • Storebrands finansinntekter hentet seg inn på slutten av året – 8. feb.
  • Janson om SMN: – Den minst renteavhengige banken – 8. feb.
  • SR-Bank hever målet til egenkapitalavkastning i møte med et tøft år – 8. feb.
  • Harmonychain får ny styreleder – 8. feb.
  • Eika forsikring: Fornøyd tross høyere combined ratio – 8. feb.
  • Kraftig utlånsvekst for Storebrand Bank – 8. feb.
  • Söderberg & Partners: – Vi merker en kraftig økning i saker knyttet til kredittforsikring – 8. feb.
  • SR-Bank har ansatt et nytt bærekraftsteam – 8. feb.
  • Solid resultatvekst for Aurskog Sparebank – 8. feb.
  • Oppgangen i renteinntekter var høyere enn resultatoppgangen for SR-Bank i 2022 – 8. feb.
Flere nyheter

Stillinger

  • Statsautorisert regnskapsfører

  • Fagansvarlig Bærekraft

  • Finanskonsulent

  • Seksjonssjef for økonomi og drift

  • Etableringsdirektør

  • Prosjektleder/forretningsutvikler

  • Konsernsjef

  • Økonomer i seksjon for analyse og rapportering

  • Jurist/advokatfullmektig til Compliance avdelingen

Se flere stillinger

Kolofon

FinansWatch
Søk

Seksjoner

  • Bank
  • Forsikring
  • Fintech
  • Regulering
  • Kapitalforvaltning
  • Pensjon
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Magnus Eidem

me@finanswatch.no

Tel.: +47 21 01 40 41

  • Redaksjon
  • Om FinansWatch

Ansvarlig redaktør

Anders Heering

Utgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonseavdeling

annonse@watchmedia.no

Tel.: +47 21 01 40 41

Annonsering

Stillingsannonser

jobb@watchmedia.no

Tel.: +47 21 01 40 41

Stillinger

Abonnement

Prøv FinansWatch gratis eller få tilbud på et abonnement tilpasset deg eller din virksomhet.

finanswatch@watchmedia.no

Tel.: +47 21 01 40 41

Les mer om abonnementet her

Adresse

FinansWatch

Stortorvet 10

0155 Oslo

Tel.: +47 21 01 40 41

Retningslinjer

  • Personvernerklæring

Copyright © FinansWatch — Alt materiale på denne siden er omfattet av gjeldende lov om opphavsrett

Microsoft er i gang med å fase ut Internet Explorer - derfor gjør vi det også.
Vi anbefaler en av de følgende nettleserne for en bedre opplevelse. Klikk på ett av ikonene for å laste ned ny nettleser.

Med vennlig hilsen,
FinansWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge