Flere konseptbanker dropper kundegrupper

Bulder Bank har blitt kritisert for at deres heldigitale innrulleringsprosess ekskluderer ikke-nordiske kunder. Konseptbanken Nybygger.no har valgt å ekskludere selvstendig næringsdrivende.
Illustrasjonsbilde. Foto: COLOURBOX.COM
Illustrasjonsbilde. Foto: COLOURBOX.COM

I forrige uke skrev E24 og FinansWatch om Bulder Bank som har blitt klaget inn for Likestillings- og diskrimineringsombudet fordi de ekskluderer lånesøkere som ikke kan innrulleres heldigitalt. Det er kun statsborgere fra nordiske land man i dag kan få gjort en digital risikovurdering av. Bulder Bank har Norges laveste boliglånsrente og sier dette kun er mulig på grunn av den heldigitale og automatiserte innrulleringsprosessen.

Andre banker har også begrensninger i sine tilbud. Sparebanken Østs konseptbank Nybygger.no har Norges nest laveste boliglånsrente, og også de ekskluderer en kundegruppe – selvstendig næringsdrivene, skriver E24.

Banken er åpen om dette på sine egne nettsider, og har noenlunde samme forklaring som Bulder Bank; at denne kundegruppen er for ressurskrevende.

– Nybygger.no er en selvbetjent bank. Næringskunder er mye mer kompliserte enn vanlige lønnskunder med lønnsslipper. For oss handler dette om kapasitet og tid, og vi anbefaler heller selvstendig næringsdrivende å søke lån i hovedbanken vår, sier direktør for personmarked i Sparebanken Øst, Jan-Roger Vrabel til E24.

Ifølge Vrabel har banken ikke fått negative reaksjoner på praksisen.

Andre kundegrupper blir også ekskludert i ulike banker. Enkelte, som Sbanken og Bulder Bank, gir ikke lån til eiere av aksjeleiligheter.

Også uføre, pensjonister og de som bor i områder med geografisk liten omsetning av boliger må regne med avslag fra Bulder Bank, som lover å inkludere også pensjonister og uføre når de får en løsning for behandling av disse på plass.

Lang historie for passiv diskriminering

Ifølge professor og økonomihistoriker Ola H. Grytten ved NHH har banker alltid kunnet være mer selektive enn andre virksomheter når de vurderer sine kunder.

– Det er en lang tradisjon i Norge der banker henvender seg til et spesielt kundesegment. Lånekassen, husbanken, fiskernes bank og lokalbanker er eksempler på banker som henvender seg til egne kundegrupper. Historisk sett har også sparebanker og forretningsbanker henvendt seg til ulike grupper og man har stått relativt fritt til å velge de kunder man ønsket, sa Grytten til FinansWatch nylig.

Han sier det viktigste er å skille mellom passiv og aktiv diskriminering. Å ekskludere kunder på bakgrunn av etnisitet eller livssyn er aktiv diskriminering, ifølge professoren.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også