Unge mennesker snakker heller med roboter enn mennesker i bankene

Robotenes har fått stadig større plass i skandinaviske banker. Under koronakrisen har de gjort mer nytte en noensinne viser nye tall.
Nordeas chatbot Nova er en av flere bankroboter som har dukket opp de siste årene. | Foto: Nordea
Nordeas chatbot Nova er en av flere bankroboter som har dukket opp de siste årene. | Foto: Nordea

I løpet av de siste fem årene har nordiske kunder blitt kjent med roboter som Nordeas Nora og Nova, Danske Banks June og SEBs Aida, og robotenes betydning for bankene er blitt ekstra tydelig

– Første kvartal ble et av de beste noensinne for produktet. June leverte 42 prosent økning i nye kunder, sier Jacob Hvidberg Falkenkrone, talsperson for investeringsroboten June i Danske Bank til Bloomberg.

Avlastet menneskene

På Nordens største bank, Nordea, hjalp investeringsroboten Nora 40 prosent flere nye kunder under de mest hektiske ukene i begynnelsen av koronakrisen, en hva den i gjennomsnitt gjorde i fjor. Samtidig brukte de menneskelige rådgiverne mesteparten av tiden på å hjelpe eksisterende kunder med sine porteføljer.

– Nora bidro til å avlaste våre investmentrådgivere, som allerede var opptatt med å hjelpe titusenvis av eksisterende kunder gjennom markedssvingningene, sier Tanja Eronen, visesjef for investeringsprodukter i Nordeas formuesforvaltning i Helsingfors

Eronen forteller også at Noras innsats satte søkelyset på en interessant utvikling i brukerbeteende. At den såkalte milleniumsgenerasjonen, det vil si folk født fra starten av 80-årene til midten av 90-årene, er mer åpne for å snakke med en robot er kanskje ikke så overraskende. At de faktisk foretrekker å snakke med Nora foran en menneskelig rådgiver er nok litt mer overraskende.

– Å guide investorer under 40, var der Nora gjorde mesteparten av sitt jobb. Det viste seg også det var mer sannsynlig at disse «millienials» valgte å gjennomføre mer opportunistiske investeringer enn eldre klienter, sier Eronen.

På den andre siden var kundene over 60 mer opptatt av å selge sine beholdninger og de ville ha hjelp av et menneske for å få gjort det.

Tallene fra Nordea viser også at svenske kunder var mer åpne for å handle på impuls enn bankens kunder i de andre nordiske landene.

Ble ikke skremt

Falkencrone i Danske Bank sier at markedsuroen i mars ikke skremte bort investorene.

– De fleste så det mer som en mulighet til å kjøpe enn å selge. Med negative renter på innskuddskontoer leter danske i økende grad etter alternativer sier han.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også