Svensk bankrådgiver stjal fra kunder - dømt til fengsel

Svindelen ble oppdaget i fjor da en kunde meldte fra om at det manglet penger på hans konto. Swedbanks sikkerhetsavdeling gjennomførte en internutredning som endte med politianmeldelse. Før drøyt en måned siden kom saken opp i retten etter at bankmannen var blitt tiltalt for å ha tatt mer enn 35 millioner kroner fra 14 forskjellige bankkunder i perioden 2017-2019, skriver Dagens Nyheter.
15 millioner i erstatning
Nå har dommen falt og bankmannen får fire års fengsel for 33 tilfeller av grov svindel. Han skal i tllegg betale mer enn 15 millioner i erstatning til Swedbank. Den tidligere kunderådgiveren har i avhør erkjent svindelen og innrømmer at han tok pengene for egen vinnings skyld.
Problemene begynte i 2017 da mannen og hans ektefelle skulle bygge hus. Kostnadene begynte å løpe og bankmannen tok stadig større sjanser i sine egne verdipapirhandler, som førte til tap, skriver Dagens Nyheter.
Brukte egen bruker-id
Mannen skal ha klart å gjennomføre alle transaksjoner bortsett fra én med hjelp av sin personlige bruker-id i bankens systemer. Ved det siste tilfellet opprettet han et nytt mobilt bank-id i navnet til den svindlede.
I sitt forsvar hevder mannen at ikke siktet seg inn på en spesiell type kunder. Retten mener det motsatte og skriver i dommen: «Konklusjonen blir at xxx ved samtlige tilfeller bevisst og over lang tid har misbrukt den tilliten han har hatt hos arbeidsgiver og de rammede kundene».
Relaterte artikler:
André Adolfsen blir ny finansdirektør i B2Holding ASA
For abonnenter
Randi Marjamaa får ny toppjobb i Nordea
For abonnenter