Bankansatte på hjemmekontor er en sikkerhetsutfordring

I DNB tok de grep for å forberede hjemmekontor for store deler av de ansatte.
Foto: Colourbox.com
Foto: Colourbox.com

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) advarer mot trusselaktører når hjemmekontor med svak sikkerhet brukes. Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB sier til Finansfokus at banken raskt oppdaterte sine kontinuitetsplaner da koronasmitten bredte seg globalt.

– Da man så at dette var et sannsynlig scenario, tok DNB grep for å forberede hjemmekontor for store deler av de ansatte. Det rakk man akkurat før man hadde behov for det. Et godt stykke arbeid ble gjort i forkant IT-messig, som gjorde at det var mulig å få til praktisk og teknisk, sier han til Finansfokus.

Banken gjør løpende vurderinger av sikkerheten knyttet til det å ha mange på hjemmekontor.

– Vi mener vi har funnet en god balanse mellom sikkerhetshensyn, effektivitet og smittevern, sier Westerveld til fagbladet.

Handelsbanken opplyser til Finansfokus at hovedregelen at den som kan jobbe hjemmefra, jobber hjemmefra.

– Hvem som er fysisk på plass i lokalene våre, avgjøres desentralisert av lederne ut fra vurderinger rundt systemer, oppgaver, personlige forhold, smitterisiko og sårbarhet ved et eventuelt sykdomsutbrudd, sier kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre i Handelsbanken.

– Høyere risiko nå

Siv Stenseth, konserndirektør for kommunikasjon i SpareBank 1 Østlandet, sier til Finansfokus at banken har jobbet mye med sikkerhet på hjemmekontorene.

– Våre medarbeidere har via intranett, og direkte til hver enkelt, fått informasjon og instrukser om hvordan de skal forholde seg. Sikkerheten i våre tekniske løsninger er ellers ivaretatt på lik linje som om man satt fysisk på et bankkontor. Vi lever så klart med en høyere risiko nå, men dette har ansatte fått god informasjon om hvordan de skal forholde seg til, blant annet for å verne kundedata. Dette kjenner alle godt til, sier hun.

Til Finansfokus opplyser hun at de største truslene med hjemmekontor er at kundeinformasjon blir eksponert og at de tekniske løsningene knyttet til hjemmekontor er ustabile.

– Ansatte må ta ansvar

– Vi er i en situasjon hvor den ansatte i langt større grad må ta ansvar for IKT-sikkerheten enn tidligere, skriver NSM på sin nettside.

NSM skriver videre at dersom du er i tvil om sikkerheten på ditt lokale hjemmenettverk, skal du omgående gjøre disse tiltakene:

  • Bytt admin-passordet til ruteren
  • Bytt passordet på det trådløse nettet ditt
  • Hold oversikt over hvem som får passordet til det trådløse nettet. I en familie kan de voksne taste inn passordet til barnas trådløse enheter.
  • Vurder bruk av mobilnettet (4G) som et alternativ for pålogging til jobben.
  • Hvis du arbeider i en sektor med kritisk infrastruktur, og du har en eldre ruter hjemme, vurder å be internettleverandøren om en nyere utgave som er driftet av leverandøren.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også