Storebrand vokste mest i pensjonsmarkedet i 2023

KLP og DNB Liv taper markedsandeler, mens Storebrand står igjen som vinneren i kampen om pensjonskundene i 2023.
VOKSER SEG STØRRE: Konsernsjef Odd Arild Grefstad la nylig frem resultatet for fjerde kvartal og 2023 samlet. På skadesiden gikk selskapet - i likhet med resten av bransjen - på en smell på tampen av året, men pensjonsvirksomheten går godt. | Foto: Gorm Kallestad / NTB
VOKSER SEG STØRRE: Konsernsjef Odd Arild Grefstad la nylig frem resultatet for fjerde kvartal og 2023 samlet. På skadesiden gikk selskapet - i likhet med resten av bransjen - på en smell på tampen av året, men pensjonsvirksomheten går godt. | Foto: Gorm Kallestad / NTB

Storebrand Liv økte i fjor sin markedsandel i livsforsikringsmarkedet med 2,42 prosentpoeng gjennom 2023. Det viser Finanstilsynets resultatrapport for finansforetakene.

Storebrands markedsandel var ved utgangen av året på 22,46 prosent. Markedsandelen er beregnet som en andel av den samlede forvaltningskapitalen til livsforsikringsselskapene, pensjonskassene er ikke med i statistikken.

KLP er fortsatt størst med en markedsandel på 35,07 prosent, ned fra 35,51 ved utgangen av 2022.

DNB Liv står med en markedsandel på 17,49 prosent, ned fra 18,56 ved utgangen av 2022.

De tre største aktørene har til sammen en markedsandel på 75 prosent.

Nordea Liv leverer også vekst og står ved årsskiftet med en markedsandel på 9,53 prosent, opp 0,26 prosentpoeng siden utgangen av 2022.

Ved utgangen av 2023 var det 10 norske livsforsikringsforetak i Norge. I tillegg var det 7 filialer av utenlandske foretak, men disse hadde kun en samlet markedsandel på 0,1 prosent.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også