DNB fjernet formulering om rente

Etter at Forbrukertilsynet ba DNB om å dokumentere at de hadde lav rente sammenlignet med konkurrentene, fjernet banken formuleringen.
Foto: Dag Jenssen/Forbrukertilsynet
Foto: Dag Jenssen/Forbrukertilsynet

I fjor høst reagerte Forbrukertilsynet på en nyhetsmelding DNB sendte ut etter at de satte opp renten, skriver E24.

«Når Norges Bank nå hever styringsrenten, legger vi en historisk periode med nullrente bak oss. Vi går mot normalisering. Selv etter denne justeringen vil våre boliglånskunder fortsatt ha en svært lav rente, sier Ingjerd Blekeli Spiten, konserndirektør for personmarked i DNB», het det blant annet i meldingen.

E24 har fått innsyn i et brev der Forbrukertilsynet stiller spørsmål ved om påstanden om at DNB etter rentehevingen tilbyr en svært lav rente er riktig.

Tilsynet reagerte på ordene «svært lav», ifølge E24. De mente at en gjennomsnittlig forbruker ville forstå formuleringen som at renten er lav, sammenlignet med det som ellers tilbys i boliglånsmarkedet; lavere enn hva de fleste andre lånetilbydere kan gi.

Tilsynet ba DNB om dokumentasjon på at bankens rente faktisk er «svært lav», og varslet at de uten slik dokumentasjon ville se artikkelen som villedende markedsføring.

Etter at DNB kom med dokumentasjon som tilsynet ikke sa seg fornøyd med, fjernet banken denne formuleringen.

Kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen Lewin i DNB sier til E24 at de ikke var enig med tilsynet, men at de likevel valgte å justere ordlyden.

EU vil «grønnmerke» gass og atomkraft

Forbrukertilsynet refser billån-tilbydere

Ikano Bank har troen på at 2022 kan bli et godt år for leasing 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også