Elbilforeningen krever kortbetaling ved hurtigladestasjoner

I dag må man betale via ladetilbyderens app, sms eller med en ladebrikke. Det vil Elbilforeningen ha slutt på, sier Unni Berge, leder for informasjon og samfunnskontakt, til NRK.
Hun tror heller ikke at det vil bli spesielt dyrt å få inn kortbetaling.
– Nei, den store kostnaden ved å etablere hurtigladestasjoner er infrastrukturen i bakken. Kortbetaling kommer til å bli en liten kostnad, og det går an å finne billige og gode forbrukerløsninger som for eksempel «tæpping» (kontaktløs kortbetaling) på stasjonen, sier Unni Berge.
Hun får støtte av Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet. Hun sier at forbrukere har rett til å velge hvordan de vil betale, og at dagens løsning gjør det vanskelig å holde oversikt over både økonomien og personopplysninger.
Flertallet i transportkomiteen på Stortinget ønsker kortbetaling i merknader til Nasjonal transportplan. Statssekretær Maren Hersleth Holsen (V) i Klima- og miljødepartementet vil ikke si om det blir et krav.
Pressekontakt i Recharge, som er størst på hurtiglading i Norge, bekrefter overfor NRK at de stadig forsøker å gjøre det enklere å lade.
– Vi ser kontinuerlig på hvordan vi kan bedre tilbudet. Det skjer mye innenfor fintech og vi tror ikke nødvendigvis at kortterminaler på alle ladestasjoner er den eneste gode løsningen for drop-in, skriver hun i en SMS til statskanalen.
Relaterte artikler:
Bil krasjet inn i DNB-filial i Bergen
For abonnenter