SpareBank 1 SMN kutter 100 årsverk

Seks mindre kontorer legges ned og ansatte samles i større kontorer der forretningsområder i konsernet blir samlokalisert.  Banken tar sikte på å øke resultatet med 400 millioner kroner.

SpareBank 1 SMN samler ansatte i større kontor hvor alle forretningsområder i konsernet blir samlokalisert, mens seks mindre kontor legges ned. Målet er å øke resultatet med 400 millioner kroner.

– Folk har fått nye bankvaner, og det må vi tilpasse oss. Vi skal tilby de beste selvbetjeningsløsningene. Dette i kombinasjon med at vi lokalt stiller med dyktige rådgivere. Kundene ønsker å møte noen ansikt til ansikt i viktige livshendelser og hvor de står overfor større økonomiske beslutninger. I tillegg skal vi sikre gode kundeopplevelser i andre kanaler som telefon, chat og nettmøter. Vi kommer til å snakke med langt flere av våre kunder, og langt oftere – men i flere kanaler og på andre måter, sier konsernsjef Jan-Frode Janson i SpareBank 1 SMN i en pressemelding.

Det opplyser banken i en melding tirsdag.

For å optimalisere driften reduserer SpareBank 1 SMN med om lag 100 årsverk inkludert støttefunksjoner sentralt innen utgangen av neste år. Reduksjonen vil i hovedsak skje i banken samt støttefunksjoner i hele konsernet, opplyser banken.

– Nå samlokaliserer vi hele konsernet og styrker satsingen i et titall regionsenter, mens seks mindre kontor blir lagt ned. SpareBank 1 SMN vil fortsatt være til stede med i alt 61 kontor. Sterk lokal tilstedeværelse er viktig for oss. Gjennom regionsentrene bygger vi sterkere fagmiljø og sikrer et enda bedre tilbud enn hva vi ellers ville ha klart. Dette gjelder også kundene i de omkringliggende kommunene. 90 prosent av våre kunder vil fortsatt ha mindre enn én time til nærmeste regionsenter, påpeker Janson i meldingen.

Ambisjonen er ifølge banken å levere enda bedre tjenester til kundene gjennom sterkere samhandling både i støttefunksjonene sentralt og ut mot kundene. Tiltakene skal gjennomføres i 2020 og 2021.

«Forbedringsprogrammet Ett SMN skal realisere synergier mellom konsernets forretningsområder i tillegg til økt digitalisering, mer effektive arbeidsprosesser og ambisiøse kostnadsreduksjoner. Det er et stort inntektspotensial gjennom sterkere integrasjon på tvers i konsernet slik at kundene får et enda bedre tilbud innen regnskap, eiendomsmegling og bank», skriver banken.

SMNs konsernsjef: – Å drive bank blir stadig tøffere, derfor må vi effektivisere og utvide 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også