Bærekraft handler om mer enn å kutte papirfakturaer

Debatt: Det er bra at inkassobransjen også fokuserer mer på bærekraft. Men bransjens engasjement må handle om mer enn å spare strøm eller å kutte papirfakturaen. Vi må øke vårt sosiale ansvar.
Malin Gustavi, direktør for transformasjon og bærekraft og Klaus- Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor | Foto: Kredinor
Malin Gustavi, direktør for transformasjon og bærekraft og Klaus- Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor | Foto: Kredinor
Malin Gustavi og Klaus- Anders Nysteen, Kredinor

Engasjementet for bærekraft, eller ESG (Environmental, Social and Governance), er større enn noen gang i norsk og internasjonalt næringsliv. Aldri før har det vært viktigere for bedrifter å ta flere hensyn enn bare de rent finansielle. Bærekraftige valg med mål og mening er viktig for både kunder og ansatte, så vel som for lønnsomheten til selskapet.

Inkassobransjen er i en spesiell situasjon. Det er mange i Norge som har problemer med å betale regningene sine. Tall fra Dun & Bradstreet i november viser at akkurat nå har 5,4 prosent av den voksne befolkningen, 233 733 personer, gjeldsproblemer om man ser på betalingsanmerkninger. Mange av disse er gjengangere hos inkassoselskapene. Og verre skal det bli. Ifølge SSB sliter én av fem med å betale uforutsette regninger. Dette stiller spesielle krav til bransjen vår i tiden som kommer.

Når vi som bransje skal definere bærekraft, så holder det ikke bare å se på vårt miljømessige fotavtrykk, og antallet papirfakturaer eller strømforbruk. Det er viktigere å se på sosial og økonomisk bærekraft.

I Kredinor har vi nylig vedtatt en ny bærekraftstrategi. Kjernen i denne er at vi ikke skal legge unødvendig stein til byrden for de som sliter mest. Vårt mål er at inkassobransjen i langt større grad enn i dag skal assosieres med god kundeoppfølging.

Hva betyr det konkret for Kredinor? Jo, at vi skal gi kundene en real sjanse å gjøre opp for seg, så raskt, fleksibelt og rimelig som mulig. Samtidig skjønner vi at det kan være ulike grunner til at folk ikke klarer å betale i tide. Spesielt med økende priser, stigende renter og strømpriser vi ikke er vant med. Som et første skritt på veien har vi bestemt at vi ikke vil ta ekstra gebyr for å følge opp betalingsavtaler for lavere beløp.

Vi ønsker å skape en mer bærekraftig inkassobransje. Som tar et sosialt ansvar. Veien dit har kun begynt. Men som største aktør på inkasso i Norge vil vi jobbe sammen med våre oppdragsgivere for å kartlegge hvor vi kan bidra til å lette byrden for kundene, og hva vi sammen kan gjøre i dugnaden for et mer sosialt og økonomisk bærekraftig samfunn.

Til slutt er det verdt å minne om at inkasso spiller en viktig rolle i norsk økonomi. Og at penger er reelt. Tar du opp gjeld eller kjøper en vare, så skal den betales. Ingen er tjent med kunder som ikke kan betale for seg. Vårt bidrag må være at de som skylder penger skal finne en rask vei tilbake til en sunn økonomisk hverdag. Vi kan ikke betale folks regninger, men vi skal gjøre det lettere, og ikke vanskeligere å gjøre opp for seg.

Og ja, Kredinor skal selvsagt også bli klimanøytrale. Det skulle bare mangle.

Malin Gustavi, direktør for transformasjon og bærekraft i Kredinor og Klaus- Anders Nysteen, administrerende direktør Kredinor

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også