FinansWatch

Forbrukertilsynet med kritisk brev til finfluenser

Den profilerte finfluenseren Erik Grande Garcia har blitt bedt om å legge frem dokumentasjon av Forbrukertilsynet.

– Vi har ikke behandlet saker på finfluensere som gir råd om investeringer og har heller ikke mottatt mange henvendelser om dette, sa avdelingsdirektør i tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet, Bente Øverli, til FinansWatch i sommer.

Med over 44.000 Tiktok-følgere har Erik Grande Garcia blitt en profilert finansinfluenser som viser frem en tilsynelatende luksuriøs livsstil og oppfordrer blant annet følgerne sine til å investere i kryptovaluta, det skriver DN.

FinansWatch var i kontakt med Forbrukertilsynet i sommer, da sa avdelingsdirektør i tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet, Bente Øverli, at de ikke hadde behandlet saker på finfluensere. Nå har tilsynet tatt affære og sendt et brev til Garcia, det skriver DN. I brevet trekker Forbrukertilsynet frem flere punkter ved Garcias Tiktok-profil som kan være villedende informasjon og brudd på markedsføringsloven.

– Jeg ble sjokkert, sier Garcia om brevet til DN.

I brevet til Garcia, peker Forbrukertilsynet på flere problematiske sider ved finfluenserens Tiktok-profil:

Garcia har gjentatte ganger arrangert konkurranser på sin profil, hvor han skal dele ut pengesedler eller forteller at han vil vippse flere tusen kroner til en tilfeldig følger. Tilsynet påpeker at en rekke vilkår må være oppfylt for å arrangere slike konkurranser, og etterspør dokumentasjon på at disse er oppfylt. Garcia har blant annet aldri offentliggjort hvem som er vinneren av konkurransen, og har heller ikke dokumentert å ha gitt premier.

Til sist skriver tilsynet at Garcias innlegg «samlet og alene kan være villedende». De peker på at Garcia gir inntrykk av å være millionær med en luksuriøs livsstil og at han gir inntrykk av at investeringsrådene hans er faglig fundert.

Det at Garcia tjener penger på å verve sine følgere til kryptobørser, gjør at han regnes som næringsdrivende, påpeker Forbrukertilsynet.

Garcia sier til DN at han kommer til å innrette seg tilsynets bemerkninger, men at han synes reaksjonen er overdrevet.

– Folk glemmer essensen. Tiktok er en underholdningsapp for unge mennesker. Det er ikke en app for at folk skal inn for å lære hva de skal kjøpe eller selge, eller ta imot økonomiske råd. Jeg kan ikke fatte og begripe det, sier han til DN.

Ifølge DN skal Forbrukertilsynet ha flere saker som omhandler finfluensere under behandling, men foreløpig er det kun Garcia som har mottatt brev.

– Sanksjonen overtredelsesgebyr vil være aktuell i de sakene med gjentatte og/eller vesentlige overtredelser av loven. Vi har også anledning til å fatte vedtak om påbud eller forbud, med tvangsmulkt, for å sikre at den næringsdrivende innretter seg etter loven, opplyser seksjonssjef ved tilsynsavdelingen Tonje H. Drevland til DN.

Da FinansWatch snakket med Finanstilsynet om finfluensere i sommer var de ullen i svarene på hva de ville gjøre med fenomenet. Økokrim påpekte ovenfor FinansWatch at de vanligvis ikke gjorde noe med slike saker uten at Finanstilsynet anmeldte noen. Hverken Økokrim eller Finanstilsynet ville kommentere om slike anmeldelser var gjort.

Oppsummert: Mens svenskene dømmer finfluensere for markedsmanipulasjon havner de norske sakene mellom flere stoler

Finanstilsynet advarer mot Alkon Financial Consultancy Group

Innlegg: Finfluensere og forbrukervern 

Mer fra FinansWatch

Monner Crowd skifter navn til Monio

– Det var en lykkelig skilsmisse som begge parter så at var nødvendig med tanke på de ulike satsingsområdene crowdfunding og bankprodukter for gründer, sier administrerende direktør i Monio, Marius Dybdahl.

Les også

Siste nytt

Stillinger

Se flere stillinger

Se flere stillinger

Siste nytt fra EiendomsWatch

Siste nytt fra AdvokatWatch