Finanstilsynet kritiserer Lindorff for «telefonstorm» mot skyldnere
Finanstilsynet retter kritikk mot inkassoselskapet Lindorff etter at Lindorff har kontaktet skyldnere altfor hyppig. Årsaken er for dårlig internkontroll med ringeroboten som velger ut hvem som skal ringes opp av kundesenteret.
I første halvår av 2019 ble enkelte skyldnere oppringt åtte ganger per dag, inntil 41 ganger per 14. dag og opptil 220 ganger på et halvår. Skyldnere som hadde samme telefonnummer registrert flere ganger, altså samme nummer for «mobil», «hjem» eller «arbeid» ble oppringt med alle metoder, uten at det var hensikten.
– Det er riktig at vi i mai 2019 oppdaget en it-feil hos oss som førte til at vårt automatiske oppringningssystem ringte noen personer flere ganger enn planlagt. Dette er helt klart noe som ikke skulle ha skjedd, og som er i brudd med god inkassoskikk, og det beklager vi. Vi har klare grenser for hvor mange ganger vi kan ringe en person i løpet av en dag, uke og måned, nettopp fordi vi vil unngå urimelig påtrykk på folk, sier Bunny Nooryani, direktør for marked, kommunikasjon og bærekraft i Lindorff til DN.
Grensen for oppringninger skal være 12 ganger per uke og 20 ganger per måned, dersom skyldner ikke svarer.
Lindorff får ikke bot for hendelsen, bare kritikk. Selskapet har gått gjennom rutinene og meldt saken som en hendelse til Finanstilsynet.
Nordmenn skylder 114 milliarder i inkasso
Nets og PayPal inngår avtale om online betalingsløsning
Kredinor: Får raskere betalt med «betal nå»-lenke i tekstmelding